Interflora börjar sälja Fairtrade-märkta rosor

Nu lanserar Interflora sin första Fairtrade-märkta produkt som Blommogram. Fairtrade är en märkning som säkerställer att produkten är producerad av en odlare med goda arbetsvillkor.
Fairtrade-rosor

Den första Fairtrade-märkta produkten blir röda premiumrosor odlade i Kenya. Lanseringen av Fairtrade-märkta rosor är en del av Interfloras hållbarhetsstrategi och prioriterade hållbarhetsmål.

Den utvalda odlaren är Winchester Bahati Farm och ingår i en sammanslutning av tre odlare som totalt levererar 100 miljoner stjälkar per år. De har utöver Fairtrade även ett antal miljöcertifieringar, däribland MPS och Kenya Flower Council. Odlingen, som har goda referenser, har förmåner för de anställda som subventionerade måltider, betald föräldraledighet för båda föräldrarna, delvis betald sjukvård och bidrag till hygienartiklar. Odlingen stöttar även skolor i lokalsamhället med material och litteratur.

–     Vi ser att det finns ett ökat intresse för hållbart odlade blommor och att våra kunder efterfrågar ett sådant sortiment. Fairtrade är en märkning som de flesta medvetna konsumenter känner till och värdesätter. Som en del av vårt hållbarhetsarbete där vi även ser över vårt klimatavtryck och hur bekämpningsmedel används i odlingen är vi nu så glada över att kunna erbjuda våra kunder en hållbarare rosbukett. säger Cecilia Thimerdal, inköps- och hållbarhetschef på Interflora.

–     Buketten är ett mycket välkommet initiativ från Interflora som tydligt tar ställning för en mer hållbar handel med rosor. Genom Fairtrade får de plantageanställda på Winchester Bahati Farm högre löner och en premie att investera i lokalsamhället, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare, Fairtrade Sverige.

Interfloras Fairtrade-rosor kommer att säljas online och i utvalda Interflorabutiker runt om i Sverige. Framöver finns möjlighet att utveckla Blommogrambuketter som innehåller varierande grad av Fairtradecertifierade blommor.

Kort om Fairtrade:

Fairtrade är en internationell oberoende certifiering och aktör för en mer hållbar världshandel med respekt för mänskliga rättigheter och miljö.

Fairtrade handlar om människan bakom produkten. När du väljer Fairtrade-märkt bidrar du till att odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom får bättre ekonomi, att barnarbete motverkas och att fler får tillgång till utbildning. Vid försäljningen av råvaran får odlarna en Fairtrade-premie som används till att utveckla lokalsamhället, till exempel genom investeringar i en ny skola, hälsovård eller i jordbruket. Det skapar trygghet och möjlighet till utveckling.

Fairtrade-rosor

Interflora startade sin resa 1923 när sex blomsterhandlare grundade Interflora i Sverige och idag säljs Blommogram genom interflora.se och cirka 550 fristående blomsterbutiker