Interflora börjar sälja Fairtrade-märkta rosor
Nu lanserar Interflora sin första Fairtrade-märkta produkt som Blommogram. Fairtrade är en märkning som säkerställer att produkten är producerad av en odlare med goda arbetsvillkor.

Den första Fairtrade-märkta produkten blir röda premiumrosor odlade i Kenya. Lanseringen av Fairtrade-märkta rosor är en del av Interfloras hållbarhetsstrategi och prioriterade hållbarhetsmål.
Den utvalda odlaren är Winchester Bahati Farm och ingår i en sammanslutning av tre odlare som totalt levererar 100 miljoner stjälkar per år. De har utöver Fairtrade även ett antal miljöcertifieringar, däribland MPS och Kenya Flower Council. Odlingen, som har goda referenser, har förmåner för de anställda som subventionerade måltider, betald föräldraledighet för båda föräldrarna, delvis betald sjukvård och bidrag till hygienartiklar. Odlingen stöttar även skolor i lokalsamhället med material och litteratur.
– Vi ser att det finns ett ökat intresse för hållbart odlade blommor och att våra kunder efterfrågar ett sådant sortiment. Fairtrade är en märkning som de flesta medvetna konsumenter känner till och värdesätter. Som en del av vårt hållbarhetsarbete där vi även ser över vårt klimatavtryck och hur bekämpningsmedel används i odlingen är vi nu så glada över att kunna erbjuda våra kunder en hållbarare rosbukett. säger Cecilia Thimerdal, inköps- och hållbarhetschef på Interflora.
– Buketten är ett mycket välkommet initiativ från Interflora som tydligt tar ställning för en mer hållbar handel med rosor. Genom Fairtrade får de plantageanställda på Winchester Bahati Farm högre löner och en premie att investera i lokalsamhället, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare, Fairtrade Sverige.
Interfloras Fairtrade-rosor kommer att säljas online och i utvalda Interflorabutiker runt om i Sverige. Framöver finns möjlighet att utveckla Blommogrambuketter som innehåller varierande grad av Fairtradecertifierade blommor.
Kort om Fairtrade:
Fairtrade är en internationell oberoende certifiering och aktör för en mer hållbar världshandel med respekt för mänskliga rättigheter och miljö.
Fairtrade handlar om människan bakom produkten. När du väljer Fairtrade-märkt bidrar du till att odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom får bättre ekonomi, att barnarbete motverkas och att fler får tillgång till utbildning. Vid försäljningen av råvaran får odlarna en Fairtrade-premie som används till att utveckla lokalsamhället, till exempel genom investeringar i en ny skola, hälsovård eller i jordbruket. Det skapar trygghet och möjlighet till utveckling.
Nyckelord
Kontakter
Paulina ForsbergPR & Social Media ManagerMarknad
Tel:0735136827paulina.forsberg@interflora.seBilder





Dokument
Länkar
Om
Interfloras vision är att få fler att älska blommor – och varandra. Det är det vi kallar The Flower Effect. Vi tror att det bästa sättet att visa känslor på är att skicka blommor. För att leendet hos den som får blommor är så äkta. För att blommor kan förvandla ett helt rum. För att de doftar gott. För att man blir lycklig i själen av att ge.
Interflora startade sin resa 1923 när sex blomsterhandlare grundade Interflora i Sverige och idag säljs Blommogram genom interflora.se och cirka 550 fristående blomsterbutiker
Följ Interflora
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Interflora
Interflora placerar fredssymbol på Norrmalmstorg7.3.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför Internationella kvinnodagen placerar Interflora en blomstrande fredssymbol på Norrmalmstorg i Stockholm för att uttrycka önskan om en framtid i fred.
En julgran som räddar liv29.11.2021 10:00:03 CET | Pressmeddelande
Med en av Sveriges dyraste julgranar vill Interflora samla in pengar till Läkare Utan Gränser och samtidigt rikta ljus mot det floristiska hantverket. Julgranen ”Flora” levereras av mästerflorister på utvalda orter i landet och kläs med färska blommor på plats hos kunden.
Interflora bidrar till cancerforskning i samarbete med mode-duo24.9.2021 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Som huvudsponsor i Rosa Bandet-kampanjen kommer Interflora att färgas rosa under oktober. I år samarbetar företaget med modeduon bakom Säker stil, Ebba Kleberg von Sydow och Emilia de Poret, som tagit fram en egen bukett för Interflora.
Interflora ny huvudpartner i Rosa Bandet24.9.2021 08:03:01 CEST | Pressmeddelande
Interflora går in som ny huvudpartner i Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Genom ett treårigt avtal kommer Interflora att fortsätta bidra till den livsviktiga cancerforskningen.
Efter rekordåret - nu lanseras Interflora Home7.9.2021 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Interflora gjorde ett rekordår 2020 och tar nu nästa steg för att ytterligare stärka sin affär och position. Med Interflora Home breddar bolaget erbjudandet och kompletterar Blommogram-affären med ett sortiment för de som vill inreda med blommor och växter i fokus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum