Interflora donerar skulpturgrupp till Stockholm stad

På internationella kvinnodagen invigs ett nytt offentligt verk intill Observatorielunden i Stockholm. Skulpturgruppen Venus och Flora, som tillsammans bildar Venuspassagen, är skapad av konstnären Åsa Jungnelius och är en gåva från Interflora AB till Stockholms stad.
Venuspassagen - Venus och Flora

I samband med internationella kvinnodagen uppmärksammar Interflora att bara tio procent av Sveriges statyer föreställer namngivna kvinnor. Initiativet startade 2018 och har blivit en återkommande aktivitet då företaget blomstersmyckar kvinnliga statyer i hela landet med syfte att belysa kvinnans underrepresentation i det offentliga rummet. Redan från start upprättades en fond med målet att resa ett helt nytt verk 2023.

Med Venuspassagen, som invigs den 8 mars, vill Interflora befästa budskapet om kvinnors självklara plats i det i offentliga rummet.

–     Vi är otroligt stolta över att få skänka Åsa Jungnelius fantastiska verk till Stockholms stad och tillsammans skapa den här platsen. Verket är gjort i marmor, mässing, brons och betong - en solid hyllning till kvinnan, då kvinnor inte får eller har fått samma utrymme som män i det offentliga rummet, varken historiskt eller i modern tid. Det vill vi ändra på, säger Nina Lindvall, vd för Interflora.

De två skulpturerna samverkar och skapar tillsammans en plats som hyllar kvinnors styrka och lyskraft i samhället. Verken har placerats i korsningen där Drottninggatan, Norrtullsgatan och Observatoriegatan möter entrén till Observatorielunden.

–      Vi är mycket tacksamma för denna donation av Interflora. Detta verk kommer att komplettera stadens konstsamling i det offentliga rummet och bli en påminnelse, en synliggörare och väcka tankar. I och med detta konstverk aktiveras just denna plats på ett nytt sätt, säger Stefan Hagdahl, chef Stockholm konst.

Valet av konstnär föll naturligt på Åsa Jungnelius, som länge utforskat kön, makt och identitet i sin konst, ofta i form av glasobjekt. 2004 bidrog hennes uppmärksammade verk Snippan till att etablera ett helt nytt ord som tog plats i Svenska Akademiens ordlista två år senare.

Åsa Jungnelius har sedan början på̊ 2000-talet haft utställningar i Sverige och internationellt. Hon finns representerad på bland annat Moderna museet, Nationalmuseum och Röhsska museet. Hon har även uppdraget att skapa den konstnärliga gestaltningen av den nya tunnelbanestationen Hagastaden, som byggs i Stockholm.

–      Jag tycker väldigt mycket om att skapa konst där människor rör sig, i stadsrummet utanför institutionerna, säger Åsa Jungnelius som är glad över Venuspassagens placering intill Stockholms gamla observatorium.

–      Verket består av Venus, som är kärlekens gudinna och Flora som är fruktbarhetens och vårens gudinna. Det handlar om en kvinnlig historia på sätt och vis, och vår relation till varandra. För mig beskriver konsten något utan att exakt sätta ord på det; ett stämningsläge. Förhoppningsvis kommer verken att väcka något hos betraktaren, här på platsen eller kanske senare, säger Åsa Jungnelius.

Om VENUSPASSAGEN - Venus och Flora

Venuspassagen består av två skulpturer som symboliserar kvinnlig styrka – Venus, den kraftfulla kärleksgudinnan, och Flora, som representerar den spirande framtiden. Namnet Venuspassagen är hämtat från en historisk händelse som ägde rum på intilliggande Observatoriet 1761, när planeten Venus kunde studeras som en vandrande skugga på solen.

Tillsammans skapar Venus och Flora ett eget kraftfält mellan kvinnohistoria, vetenskap och mytologi. Rumsligt skapas en transformerande passage som pekar på̊ nya möjliga vägar till förändring.

Venuspassagen - Flora
Venuspassagen - Venus
Åsa Jungnelius
Porträtt Åsa Jungnelius. Foto: Märta Thisner