Istället för Genèvesalongen – Volkswagen sänder live från Wolfsburg

Se världspremiärerna av nya laddhybriden Touareg R och nya generationen av sportikonen Golf GTI.

Touareg R är Volkswagens tredje laddhybrid.

Volkswagen välkomnar Genèves statsråds beslut att ställa in årets bilsalong i Genève. Detta är ett beslut taget av intresse för hälsa och säkerhet för alla deltagare och anställda.

Som ett alternativ till den ursprungligen planerade presskonferensen kommer Volkswagen istället att visa upp sina bilnyheter via livestreaming från Wolfsburg. Samma dag och tid gäller: tisdagen den 3 mars klockan 09:10.

Ralf Brandstätter, Chief Operating Officer för märket Volkswagen och Frank Welsch, styrelseledamot för märket Volkswagen med ansvar för teknisk utveckling, presenterar då för första gången nya laddhybriden Touareg R och den åttonde generationen av Golf GTI.

Presentationen kommer att livestreamas online via följande länk:

Touareg R är Volkswagens tredje laddhybrid.
Åttonde generationen av nya Golf GTI.

År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 49 000 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Teknisk milstolpe i trafiksäkerhet: experter berömmer Volkswagens Car2X-funktion25.3.2020 09:47:46 CETPressmeddelande

Nya Golf kan hjälpa förare att förebygga olyckor tack vare sin innovativa Car2X-teknik, vilket gör att den trådlöst kan ansluta till andra bilar och trafikinfrastrukturen. Euro NCAP har nu gett ett särskilt erkännande för denna trafikvarningsfunktion genom Advanced Award för banbrytande säkerhetsfunktioner. Den tyska bilorganisationen ADAC benämner den som en ”teknisk milstolpe”.

Volkswagen pausar produktionen på grund av coronakrisen18.3.2020 09:07:23 CETPressmeddelande

Märket Volkswagen stoppar på torsdagen gradvis produktionen vid sina europeiska fabriker. Även Volkswagen Group Components anläggningar påverkas. Åtgärden är ett svar på den snabbare infektionshastigheten av coronaviruset, det resulterande avbrottet i leveranskedjorna och den förestående snabba nedgången i efterfrågan på bilmarknaderna. Företaget genomför också ytterligare åtgärder för att skydda de anställda.