IT- och telekombranschen i siffror

IT- och telekombranschen spelar en central roll för svensk tillväxt och ekonomi. Företagens omsättning har fortsatt att växa, men dock i långsammare takt än tidigare år.

- Tillväxttakten borde vara högre i det som är svensk ekonomis motor. Det känns också oroväckande att rörelsemarginalen gått ner. Jag kopplar detta bland annat till den kompetensbrist som de facto finns, till regelbördan och den starka globala konkurrensen, säger Åsa Zetterberg, förbundsdirektör IT&Telekomföretagen.

Branschen sysselsatte 2017 nästan 210 000 personer där den största delbranschen, programvara och IT-tjänst, gav arbete åt drygt 140 000 personer eller 66,7 procent. Enligt SCB arbetar 4,0 procent av alla sysselsatta i Sverige i den digitala sektorn. Det är en stadigt växande bransch där kompetensbristen är en av branschens stora utmaningar. Ett underskott på i storleksordningen 70 000 personer med IT- eller digital kompetens befaras till år 2022, om inte särskilda insatser görs.

- IT&Telekomföretagen hjälper till att hålla uppe tjänsteexporten vilket är viktigt när industrin bromsar in, säger Patrick Joyce, chefsekonom Almega.

De senaste siffrorna visar också att antalet anställda i branschen ökar samtidigt som andelen kvinnor minskar något till 28 procent. Ett undantag är de kvinnliga vd:arna.

- Att antalet kvinnliga VD:ar ökar är självklart glädjande. Men, för att fler kvinnor ska söka sig till IT-jobben är det viktigt att bilden av och förutsättningarna i IT- och telekombranschen förändras. Det är en mångfacetterad bransch som erbjuder flera olika karriärmöjligheter och jobb som på riktigt gör skillnad för samhällsutvecklingen, säger Åsa Zetterberg.

- Kompetensbristen är ett reellt problem. Jag kan konstatera att vi förlorar affärer på grund av att det saknas folk med relevant IT-kompetens. Då håller det inte att branschen enbart lockar män, säger Pär Fors, vd CGI och styrelseordförande IT&Telekomföretagen.

Fakta:

De senaste siffrorna återfinns på itot.se

Siffrorna – företag, omsättning och tillväxt, anställda – kommer från Statistiska Centralbyrån (SCB), Näringslivets struktur. Populationen omfattar samtliga aktiebolag och ekonomiska föreningar som bedrivit verksamhet under referensåret förutom finansiella företag såsom banker, investment- och försäkringsbolag. Handels- och kommanditbolag, holdingbolag och enskilda näringsidkare undantas i beräkningarna därför att strukturen i deras bokslut skiljer sig från övriga företag. För att ett företag ska ingå i beräkningarna krävs en omsättning på minst 10 000 kr.

Siffrorna – kvinnor och män – baseras på uppgifter från företag inom IT&Telekomföretagen med fler än 10 anställda.

Kompetensbrist hotar utvecklingen av IT- och telekombolag4.4.2019 11:12:36 CESTPressmeddelande

Bristen på kompetens är det största hindret i företagens verksamheter. Under det fjärde kvartalet i fjol angav 31 procent av tjänsteföretagen att just brist på kompetens är det största hindret för deras verksamhet och dess utveckling. För bolag inom IT- och telekom är situationen än värre. Bland datakonsulter är siffran alarmerande där 80 procent av företagen ser kompetensbrist som verksamhetens största hinder.