IT&Telekomföretagen jobbar för mer jämställd bransch

En väl fungerande IT- och telekombransch är avgörande för svensk ekonomi och samhällsutveckling. Samtidigt finns utmaningar för branschen med kompetensbrist och bristande jämställdhet.

Womentor - affärsnytta genom jämställdhet

- Ska vår bransch fortsätta att vara en motor för svensk tillväxt måste kompetensfrågan lösas. En del av den problematiken kopplar jag till bristande jämställdhet. IT- och telekombranschen har inte råd att bara attrahera män. Det krävs krafttag och utbildningsinsatser. Vi i branschen behöver göra mer, men det behövs också stöd från politiken och samhället i övrigt, säger Åsa Zetterberg, förbundsdirektör, IT&Telekomföretagen.

Nu nylanserar därför IT&Telekomföretagen Womentor, ett förändrings- och ledarskapsprogram för företag inom IT- och telekom som vill åtgärda snedfördelningen mellan andelen kvinnor och män i branschen. Det huvudsakliga syftet med programmet är att främja affärsnyttan genom att öka hela branschens, och de enskilda företagens, förmåga att attrahera och behålla de bästa talangerna.

- Alla vinner på en jämställd techbransch. Ändå går utvecklingen för långsamt. Med Womentor ökar vi tillsammans takten mot en attraktivare och mer innovativ digital sektor, säger Åsa Zetterberg.

De företag som deltagit i Womentor har i snitt en betydligt mer positiv utveckling än branschen i övrigt. Företag som deltagit varje år från starten år 2006, har totalt ökat andelen kvinnor i sina bolag från 25 till 34 procent.

- Siffrorna talar sitt tydliga språk samtidigt som kompetensbristen är ett reellt problem. Jag kan konstatera att vi förlorar affärer på grund av att det saknas folk med relevant IT-kompetens. Då håller det inte att branschen nästan enbart lockar män. Därför är Womentor en viktig pusselbit för en bättre och mer hållbar bransch, säger Pär Fors, vd CGI och styrelseordförande IT&Telekomföretagen.

Fakta Womentor:
www.womentor.se

Fakta kompetensbrist:
Enligt IT&Telekomföretagen kommer det att saknas cirka 70 000 IT-experter till år 2022.

Womentor - affärsnytta genom jämställdhet

IT&Telekomföretagen rekryterar näringspolitisk chef28.11.2019 06:55:00 CETPressmeddelande

IT&Telekomföretagen inom Almega har anställt Christina Ramm-Ericson som näringspolitisk chef. Christina har tidigare arbetat som statssekreterare på både Arbetsmarknadsdepartementet och Socialdepartementet. Hon har också bland annat arbetat som biträdande samordningschef på Statsrådsberedningen. - Digitaliseringen är en av vår tids främsta möjligheter och samtidigt en stor samhällsutmaning. Det är ett område där Sverige och svenska företag ska vara världsledande. I rollen som näringspolitisk chef ser jag fram emot att vara med och forma landskapet för denna dynamiska bransch, säger Christina Ramm-Ericson. IT&Telekomföretagen inom Almega anställer även Frida Faxborn som förbundets projektkoordinator. Hon kommer också att arbeta som näringspolitisk expert med fokus på säkerhet. Frida har mångårig erfarenhet från Justitiedepartementet och arbetar i dag som kansliråd med frågor rörande informationssäkerhet och har tidigare erfarenhet från bland annat Arbetsmarknadsdepartementet och Rikspol