IT&Telekomföretagen kräver kommission för livslångt lärande

Digitaliseringen förändrar Sverige och världen i allt snabbare takt. Ska vi kunna fortsätta att konkurrera på en global marknad måste framtidens utbildningssystem vara mycket mer flexibelt. I Sverige kommer det att saknas 70 000 IT-experter år 2022, motsvarande siffra på EU-nivå är 1 000 000. Därför presenterar IT&Telekomföretagen idag ett manifest för livslångt lärande samt en rad andra åtgärder.

-          IT- och Telekom är en framtidsbransch och programmerare är sedan en tid tillbaka det vanligaste arbetet i Stockholmsregionen. Vi står oss väl i internationell konkurrens, men det är helt avgörande för företag, och i förlängningen hela välfärdssamhället, att våra medlemsföretag hittar rätt kompetens, säger Fredrik von Essen, Näringspolitisk expert på IT&Telekomföretagen.

Redan i höstas slog IT&Telekomföretagen fast att det kommer att saknas 70 000 IT-experter år 2022 – det vill säga i slutet av nästa mandatperiod. EU Kommissionen har dragit liknande slutsatser på europeisk nivå, men där handlar det om 1 000 000 personer.

IT&Telekomföretagen föreslår, i sitt manifest, att hela utbildningssystemet arbetar efter ett helt nytt perspektiv som sätter enskilda människors och företags behov i centrum, snarare än utbildarnas. Man kräver även en kommission för livslångt lärande och föreslår, kopplat till detta, ett antal konkreta åtgärder som ansvariga politiker borde implementera omedelbart.

Utbildning ska löna sig - Det måste bli lättare för enskilda individer att satsa på utbildning och kompetensutveckling samt att få sina nya kunskaper godkända. Utbildningen måste även bli lönsam på sikt.

Fokus på företags behov - Kunskapsinnehållet i utbildningarna måste bli mer relevant, genom att företagen själva är delaktiga i utformningen. Det måste också bli mer lönsamt för företag att satsa på utbildning och kompetensutveckling av sina medarbetare.

Många utbildare - Det måste finnas en mångfald av utbildningsaktörer med gemensamma kvalitetssäkrade metoder, som erbjuder flexibla former av examination.

-          Kompetensbristen är akut. Bara med livslångt lärande kan vi skapa förutsättningar för Sverige att klara att anpassa sig till utmaningarna som kommer med digitaliseringen, säger Fredrik von Essen, Näringspolitisk expert på IT&Telekomföretagen.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Målmedvetet arbete ger bättre jämställdhet än snittet i IT- och telekombranschen8.3.2018 13:45Pressmeddelande

Statistiken för 2017 visar på en i stort sett oförändrad snedfördelning av andelen kvinnor och män i IT- och telekombranschen i Sverige, såväl på medarbetar- som chefs- och VD-nivå. Men det finns undantag: de företag som deltagit i IT&Telekomföretagens ledarskaps- och förändringsprogram Womentor har i snitt en betydligt mer positiv utveckling än branschen i övrigt.

Underskott på 70 000 personer med IT-kompetens hotar svensk tillväxt22.11.2017 14:52Pressmeddelande

Den genomgripande digitaliseringen har gjort att IT- och telekombranschen blivit en av de viktigaste motorerna för sysselsättning och ekonomisk tillväxt. Nu hotas den fortsatta tillväxten av sektorn av bristen på spetskompetens. Ett underskott på i storleksordningen 70 000 personer med IT- eller digitalt relaterad kompetens befaras till år 2022 om inte särskilda insatser görs. Världsekonomin i stort går alltmer från ett läge där den stora bristvaran var fysiskt kapital till att den stora bristvaran är ”humant kapital” i form av kvalificerade experter. Detta tillsammans med det faktum att stora delar av digitaliseringsprocessen ännu ligger framför oss och att behovet av kompetens på området ökar exponentiellt, gör kompetensbristen inom IT-sektorn/den digitala sektorn till en av vår tids största utmaningar. ”IT-kompetensbristen – en rapport om den svenska digitala sektorns behov av spetskompetens” är IT&Telekomföretagens tredje kartläggning av kompetensbristen inom den digitala sektorn,

​Telekområdgivarna erbjuder kostnadsfri konsumentrådgivning om fiberanslutningsfrågor26.10.2017 07:00Pressmeddelande

Tack vare finansiering från IP-Only, Telia, Telenor, Com Hem, Svensk Infrastruktur och Svenska Stadsnätsföreningen kan Telekområdgivarna nu erbjuda konsumentstöd kring fiberanslutning. Foto: IP-Only/Jalle Torbjörnsson Telekområdgivarna, som ägs av IT&Telekomföretagen och finansieras av operatörer inom tv, telefoni och bredband, utvidgar nu sitt erbjudande till att omfatta opartisk och kostnadsfri rådgivning för konsumenter om fiberanslutningsfrågor i tillägg till frågor om abonnemang för tv, telefoni och bredband. Tills nu har det saknats en oberoende instans för konsumenter att vända sig till och få opartisk information från kring frågor om fiberdragning. Tack vare finansiering från IP-Only, Telia, Telenor, Com Hem, Svensk Infrastruktur och Svenska Stadsnätsföreningen kan Telekområdgivarna nu erbjuda konsumenter stöd och rådgivning även på detta område. - Jag är glad över att konsumenter inom kort, tack vare de sex finansiärerna, på samma sätt som vid frågor om telefoni och tv kan få