TechSverige

IT&Telekomföretagen rekryterar ny näringspolitisk expert

IT&Telekomföretagen inom Almega har anställt Martin Savén som ny näringspolitisk expert med ett särskilt fokus på kompetensfrågor och branschens attraktivitet.

Martin kommer närmast från Uber, där han jobbat i fyra år som Public Policy Manager för Sverige och Norden. Han har tidigare också ett förflutet i olika roller och positioner inom politiken och som kommunikationskonsult på JKL.

- Branschens behov av kompetensförsörjning är en viktig fråga inte bara för företag i vår sektor, utan också för samhället i stort. IT&Telekomföretagen är en viktig bransch- och arbetsgivarorganisation med en bred grupp medlemsföretag, från stora och etablerade till mindre och växande - några stora exportframgångar idag och andra morgondagens framtidslöften, säger Martin Savén.

- Som näringspolitisk expert hos IT&Telekomföretagen ser jag fram emot att få fortsätta jobba med digitaliseringen som positiv samhällskraft, fortsätter Martin Savén.

- Jag är väldigt glad över att ha lyckats rekrytera Martin Savén till oss. Jag är övertygad om att Martin, med sina erfarenheter från såväl näringslivet som från politiken, kommer att spela en viktig roll för oss på IT&Telekomföretagen och inte minst för techsektorns kompetensförsörjning, attraktivitet och utveckling, säger Åsa Zetterberg, förbundsdirektör, IT&Telekomföretagen.

Martin Savén börjar sin anställning den 2 november.

TechSverige

08-7626900https://www.techsverige.se/

TechSverige är en medlemsorganisation för alla företag inom techsektorn. Tillsammans med våra medlemmar driver och utvecklar vi marknaden för tech.

Vi är idag cirka 1 400 medlemsföretag som tillsammans har närmare 100 000 medarbetare och är ett av nio samverkande förbund inom Almega.

Följ TechSverige

Senaste pressmeddelandena från TechSverige

Sverige släcker 2G och 3G – Byt nät nu30.1.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Fram till slutet av 2025 kommer 2G- och 3G-näten att fasas ut i Sverige och ersättas med 4G och 5G. Det innebär att allt som är beroende av uppkoppling till dessa gamla nät slutar fungera. Det handlar om allt från äldre mobiltelefoner till larm, kortterminaler och nödtelefoner i hissar. Det påverkar både företag och privatpersoner, men i dagsläget är det många som berörs som inte vet om detta. I den nya informationskampanjen Byt Nät Nu uppmanar bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige tillsammans med mobiloperatörerna Tele2, Telenor, Telia och Tre alla att se över och byta ut gamla lösningar till modern teknik – innan näten stängs.

Techbranschens bidrag till svensk ekonomi når nya toppnivåer22.11.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande

En rapport från bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige visar att techbranschens bidrag till svensk ekonomi når nya rekordnivåer. Techbranschens omsättning 2022 landade på över 1000 miljarder kronor och bidraget till BNP uppgick till 350 miljarder kronor – vilket överstiger det samlade BNP-bidraget från den traditionella basindustrin. Det innebär skatteintäkter på över 150 miljarder kronor – mer än statens utgifter för försvar och rättsväsende tillsammans.