IT&Telekomföretagens frågor och svar om bluffsamtal – ring inte tillbaka!

Ring aldrig upp nummer du inte känner igen - särskilt inte från utlandsnummer som i sig alltid innebär en högre kostnad att ringa upp än svenska nummer.

Syftet med dessa så kallade bluffsamtal är troligtvis bedrägligt, enligt polisen. Här besvarar vi några av de vanligaste frågorna om bluffsamtal, vilket ansvar de svenska teleoperatörerna* har och hur du kan skydda dig från att bli utsatt för bedrägeri via din telefon.

Vad ska jag som kund göra för att inte bli bedragen via bluffsamtal?

Det enkla svaret är: ring aldrig upp nummer du inte känner igen - särskilt inte från utlandsnummer som i sig alltid innebär en högre kostnad att ringa upp än svenska nummer.

Eftersom möjligheterna att meddela sig med varandra idag är större än någonsin, kan vi ju vara ganska säkra på att inte missa något viktigt: vill någon verklig person dig något viktigt kommer han eller hon med största sannolikhet att försöka nå dig på andra sätt (genom att istället lämna ett meddelande, skicka ett sms eller ett mail till exempel) om du inte svarar i telefon.

Vad ska jag göra om jag redan har ringt upp ett ”bluff-nummer”?

Om du har ringt tillbaka och misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri ska du anmäla detta till polisen.

Du bör också kontakta din operatör, som kan tala om för dig vilka kostnader ditt samtal har inneburit.

Observera dock att det är du som kund som själv ansvarar för vilka samtal du ringer, och för att hålla dig informerad om att exempelvis utlandssamtal har en högre kostnad – att ha ett missat samtal i sin telefon innebär inget tvång att ringa upp detta telefonnummer.

Flera operatörer har i samband med det stora antalet bluffsamtal den senaste tiden gått ut och sagt att de efterskänker de ökade kostnaderna till drabbade kunder – det är alltså inte säkert att drabbade kunder själva behöver betala för samtalen – men de har ingen skyldighet att göra så utan gör det i så fall av god vilja och omtanke om sina kunder.

Allmänna reklamationsnämnden är tydlig med att det är kundens ansvar att hålla reda på sitt abonnemang och betala för alla uppringda samtal.

Är bluffsamtalen ett nytt fenomen?

Nej, den här formen av bedrägeri eller försök till bedrägeri har förekommit tidigare, till exempel under 2013 då bluffsamtalen i huvudsak hade Kongos landsnummer.

Däremot säger polisen att omfattningen denna gång är större än tidigare, och bluffsamtalen har också uppmärksammats mycket i media.

Hur stor är omfattningen – hur många har drabbats av bluffsamtalen?

Exakt hur många som fått samtalen har vi inga uppgifter om i nuläget, men det rör sig om ett mycket stort antal samtal.

Om vi med ”drabbats av” menar hur många som faktiskt ringt tillbaka till de här numren och därmed dragit på sig kostnader är antalet betydligt mindre.

Inte heller polisen kan ännu ange hur många som drabbats.

Vad kan operatörerna göra för att stoppa bluffsamtalen?

Dessvärre är detta ett återkommande problem som operatörerna inte har möjlighet att göra så mycket åt. Det operatörerna kan göra är att spärra/blockera vissa telefonnummer eller nummerserier som man vet är bedrägliga så att dessa inte går att ringa till. Detta görs i viss utsträckning, men är inte särskilt långsiktigt effektivt eftersom numren enkelt och löpande kan bytas ut till nya.

Det operatörerna framförallt gör är att informera sina kunder om att skydda sig själva från bedrägeriförsök genom att som princip aldrig ringa tillbaka till okända telefonnummer, särskilt inte från utlandsnummer som i sig alltid innebär en högre kostnad att ringa upp än svenska nummer.

*teleoperatör eller operatör – företag som förmedlar telefontrafik och eventuellt även andra slags tele- och datatrafik. Som teleoperatörer räknas både företag som bara förmedlar samtal och de som även tillhandahåller abonnemang. Exempelvis Telia, Tre, Telenor.

Kompetensbrist hotar utvecklingen av IT- och telekombolag4.4.2019 11:12:36 CESTPressmeddelande

Bristen på kompetens är det största hindret i företagens verksamheter. Under det fjärde kvartalet i fjol angav 31 procent av tjänsteföretagen att just brist på kompetens är det största hindret för deras verksamhet och dess utveckling. För bolag inom IT- och telekom är situationen än värre. Bland datakonsulter är siffran alarmerande där 80 procent av företagen ser kompetensbrist som verksamhetens största hinder.