IVECO och E.ON ingår stort avtal om laddinfrastruktur i Skandinavien

För att möta de ökade kraven på mer ansvarsfulla transporter har E.ON och IVECO tecknat ett nytt samarbetsavtal. Tillsammans ska bolagen bidra till en uppgradering av infrastrukturen för elfordon i Skandinavien.
samarbetet ska ge kunden en integrerad lösning där IVECO levererar fordonet och E.ON förser och stöttar IVECO-kunderna med laddstationer i hela Skandinavien. Foto: IVECO

Med den ökade efterfrågan på elfordon inom transportbranschen är IVECO:s avtal med E.ON om laddlösningar i Sverige, Danmark och Norge helt rätt i tiden – och det är ingen slump att samarbetet ingås nu. IVECO lanserade nyligen den nya elektriska transportbilen IVECO eDAILY, den populära DAILY:s "elektriska tvilling". Tack vare samarbetet kan kunden få en integrerad lösning där IVECO levererar fordonet och E.ON förser och stöttar IVECO-kunderna med laddstationer i hela Skandinavien.

Transportbranschen står inför en stor förändring, där laddning kan vara en utmaning. Det måste passa in i logistik- och transportmönstret, så det kräver ofta skräddarsydda lösningar. Det är just därför detta är ett viktigt avtal för oss. Tillsammans med E.ON banar vi vägen och kan nu leverera en komplett elektrisk lösning med både IVECO eDAILY och laddningsmöjligheter, säger Anders Nilsson, försäljningsdirektör för IVECO Sweden AB.

Marknaden rör sig alltmer mot el och nya IVECO eDAILY är en transportbil med nollutsläpp.

Marknaden för transportbilar går den elektriska vägen och vi räknar med att marknadsandelen för elbilar i Sverige kommer att öka kraftigt de kommande åren. I Sverige är den för närvarande bara sju procent. Men försäljningen av transportbilar ökar varje månad och det råder ingen tvekan om att det är på den vägen det går, säger Anders Nilsson.

Trots positiva prognoser för elfordonsmarknaden släpar laddinfrastrukturen efter. Därför är det nya samarbetet med E.ON också ett viktigt steg i utvecklingen av att förbättra laddnätverket i Norden, anser Christian Halleløv, Head of Global eTransport på E.ON.

Vi är verkligen glada över samarbetet och att på detta sätt kunna hjälpa IVECO:s kunder med en integrerad ellösning i Skandinavien. Vi arbetar kontinuerligt med transportbranschens gröna omställning och nu är det dags för de tyngre fordonen att gå över till el. Med IVECO:s kommande utbud av tyngre elfordon blir det lättare för transportföretag att välja el. Vårt gemensamma mål är att göra övergången till elfordon enkel för IVECO:s kunder. Det ska vi bland annat uppnå genom att göra det möjligt för kunderna att ladda där behovet finns, till exempel där fordonen lastas eller parkerar över natten.

Christian Halleløv är även nöjd med att kunna bidra till en enklare användning av framtidens elektriska transportbilar.

Hela idén med samarbetet är att ta bort oron från kunden. IVECO:s säljare är bra på laddlösningar, men de behöver inte vara experter. När IVECO har sålt en IVECO eDAILY kommer E.ON till platsen med experterna och stöttar kunden med alla frågor de kan ha om laddarna: om det finns tillräckligt med ström på adressen eller om nätanslutningen behöver uppgraderas. Om de sedan behöver ladda läng vägen får de ett laddkort så att de kan ladda på publika laddare. Allt det där hjälper vi till med.

Tillsammans har IVECO och E.ON förberett tre paket som de erbjuder till IVECO eDAILY-kunder: ett litet, ett medium och ett stort. I paketen ingår bland annat en lösning anpassad efter kundens behov av att lägga till eller ta ur batterier när fordonet köps, så att kunden kan optimera körsträckan och lastkapaciteten.

Fakta:

Om IVECO eDAILY:

• Samma kompletta modellutbud som den dieseldrivna Daily.
  • Enda eldrivna transportbilen som kan dra upp till 3,5 ton släpvagnsvikt.
  • Elektriskt kraftuttag för varje uppbyggnad.
  • Kan utrustas med upp till 3 batterier som ger upp till 300km räckvidd* (400 km för stadskörning), enligt WLPT.
  • IVECO eDAILY laddare för laddning t.o.m. 22 kW AC och 300 kW DC.

*Avvikelser förekommer beroende på modell, viktklass och antal batterier.

Läs mer om IVECO eDAILY här: IVECO eDAILY

E.ON erbjuder:

• Skräddarsydd lösning för den specifika flottan och platsen
  • Rådgivning om subventioner
  • Intelligenta laddstationer med effekter från 11 kW till 300 kW
  • Skräddarsydd installation, driftsättning och användarvänliga och pålitliga laddstationer.
  • Daglig drift med 24/7 support – teknisk online och on-site service.
  • Full integration mellan stationerna och företagets energibehov via dynamisk load management.

Läs mer om E.ON:s erbjudande till IVECO-kunder här.