Jimmie Åkesson kommenterar onsdagens omröstning om coronafonden

På onsdag (24/3) voterar riksdagen kring proposition 2020/21:87 ”Godkännande av rådets beslut om systemet för EU:s egna medel för perioden 2021 och framåt”, mer känt som coronafonden. Förslaget innebär att EU och dess medlemsländer lånar upp totalt 750 miljarder euro. Av de svenska riksdagspartierna har endast Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet krävt att förslaget avfärdas i sin helhet.

Den svenska andelen uppskattas av EU-nämndens kansli landa på strax under 150 miljarder kronor. Det motsvarar en årlig kostnad på 5 miljarder kronor under återbetalningsperioden 2028–2058.

Sverigedemokraterna är starkt kritiska till förslaget. Detta då det kommer innebära att Sverige skuldsätter kommande generationer med mångmiljardbelopp. Pengarna är inte heller öronmärkta till de länder som drabbats hårdast av pandemin, utan kommer främst gynna länder i Syd- och Östeuropa.

Sverigedemokraterna tillsammans med Vänsterpartiet är de enda partierna i Sveriges riksdag som aviserat att de tänker rösta nej till förslaget på onsdag.

Kommentar från Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson:

- Skulle förslaget gå igenom innebär det att svenska skattemedel kommer användas för att finansiera välfärd för andra europeiska medborgare. Allt från vidlyftiga pensionssystem i Grekland till skattesänkningar i Italien kommer finansieras av svenska skattebetalare.

- Sverige brottas med enorma hål i välfärden, föråldrad infrastruktur, polisbrist, listan kan göras lång gällande de samhällsproblem vi behöver ta itu med. Att i ett sådant skede skicka pengar i mångmiljardklassen till misskötta ekonomier i bland annat Sydeuropa vore ett direkt ansvarslöst agerande av Sveriges beslutsfattare.

Moderaterna och Kristdemokraterna har hittills aviserat att de inte tänker rösta nej, utan avser släppa igenom förslaget om coronafonden.

Jimmie Åkesson (SD):

- Jag hade hoppats på att våra partier tillsammans med Vänsterpartiet hade kunnat få en majoritet i riksdagen mot coronafonden. Men hittills har tyvärr varken Kristdemokraterna eller Moderaterna signalerat att man avser göra detta. Det är en besvikelse, och övergår faktiskt mitt förstånd.

- Sett till de enorma behov Sverige har är min förhoppning att de båda partierna väljer att omvärdera sitt beslut och stämmer in i vår bedömning om att förslaget vore direkt skadligt för Sverige och svenska skattebetalare. Pengarna behövs i Sverige och för att stärka vår välfärd.

Sverigedemokraterna föreslår istället att planerna på en gemensam europeisk återhämtningsfond skrotas helt (länk).

--

Vid ytterligare frågor eller för mer information, kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning på telefonnummer 010-101 98 00 eller via e-post på press@sd.se.

Sverigdemokraterna granskar utredningen om sjukförsäkringen5.4.2024 16:00:00 CEST | Pressmeddelande

"Utredningen om sjukförsäkringen i förändring” – Så heter den utredning som har analyserat och utvärderat de senaste årens förändringar i sjukförsäkringens regelverk. Sverigedemokraterna var med och genomförde dessa förändringar eftersom vi tidigt såg ett behov av att se över det dåvarande regelverket inom sjukförsäkringen. Nu har reformerna utvärderats och vi kommer att granska innehållet i utredningen med kritiska ögon.