Jimmie Åkesson kommenterar onsdagens omröstning om coronafonden

På onsdag (24/3) voterar riksdagen kring proposition 2020/21:87 ”Godkännande av rådets beslut om systemet för EU:s egna medel för perioden 2021 och framåt”, mer känt som coronafonden. Förslaget innebär att EU och dess medlemsländer lånar upp totalt 750 miljarder euro. Av de svenska riksdagspartierna har endast Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet krävt att förslaget avfärdas i sin helhet.

Den svenska andelen uppskattas av EU-nämndens kansli landa på strax under 150 miljarder kronor. Det motsvarar en årlig kostnad på 5 miljarder kronor under återbetalningsperioden 2028–2058.

Sverigedemokraterna är starkt kritiska till förslaget. Detta då det kommer innebära att Sverige skuldsätter kommande generationer med mångmiljardbelopp. Pengarna är inte heller öronmärkta till de länder som drabbats hårdast av pandemin, utan kommer främst gynna länder i Syd- och Östeuropa.

Sverigedemokraterna tillsammans med Vänsterpartiet är de enda partierna i Sveriges riksdag som aviserat att de tänker rösta nej till förslaget på onsdag.

Kommentar från Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson:

- Skulle förslaget gå igenom innebär det att svenska skattemedel kommer användas för att finansiera välfärd för andra europeiska medborgare. Allt från vidlyftiga pensionssystem i Grekland till skattesänkningar i Italien kommer finansieras av svenska skattebetalare.

- Sverige brottas med enorma hål i välfärden, föråldrad infrastruktur, polisbrist, listan kan göras lång gällande de samhällsproblem vi behöver ta itu med. Att i ett sådant skede skicka pengar i mångmiljardklassen till misskötta ekonomier i bland annat Sydeuropa vore ett direkt ansvarslöst agerande av Sveriges beslutsfattare.

Moderaterna och Kristdemokraterna har hittills aviserat att de inte tänker rösta nej, utan avser släppa igenom förslaget om coronafonden.

Jimmie Åkesson (SD):

- Jag hade hoppats på att våra partier tillsammans med Vänsterpartiet hade kunnat få en majoritet i riksdagen mot coronafonden. Men hittills har tyvärr varken Kristdemokraterna eller Moderaterna signalerat att man avser göra detta. Det är en besvikelse, och övergår faktiskt mitt förstånd.

- Sett till de enorma behov Sverige har är min förhoppning att de båda partierna väljer att omvärdera sitt beslut och stämmer in i vår bedömning om att förslaget vore direkt skadligt för Sverige och svenska skattebetalare. Pengarna behövs i Sverige och för att stärka vår välfärd.

Sverigedemokraterna föreslår istället att planerna på en gemensam europeisk återhämtningsfond skrotas helt (länk).

--

Vid ytterligare frågor eller för mer information, kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning på telefonnummer 010-101 98 00 eller via e-post på press@sd.se.

Sverigedemokraterna presenterar vårbudget 202123.4.2021 11:35:00 CEST | Pressmeddelande

På måndag den 26 april presenterar Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson och ekonomisk-politisk talesperson Oscar Sjöstedt Sverigedemokraternas vårbudget. I samband med detta kommer partiet även presentera en större rapport om medborgarskap. Efter pressträffen finns möjlighet till enskilda intervjuer. Tid: Klockan 15.00 Plats: Riksdagens presscenter -- Vid ytterligare frågor eller för mer information, kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning på telefonnummer 010 10 19 800 eller per e-post på press@sd.se

Sverigedemokraterna kommenterar regeringens vårbudget14.4.2021 15:30:00 CEST | Pressmeddelande

Imorgon presenterar regeringen vårbudgeten för 2021. Med anledning av detta kommer Sverigedemokraternas ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt att befinna sig i riksdagens kammarfoajé kl. 11:00 för att kommentera den nya budgeten. -- Vid ytterligare frågor eller för mer information, kontakta presskontakt Viktor Myrlander på telefonnummer 072 221 43 34 eller per e-post på press@sd.se.

SD: Prioritera personer med allvarlig psykisk sjukdom för vaccination mot covid-199.3.2021 10:02:00 CET | Pressmeddelande

Den senaste forskningen pekar tydligt på att risken för att bli allvarligt sjuk och avlida i covid-19 är betydligt större för personer med svår psykisk sjukdom. På samma tema lämnar Sverigedemokraterna idag in ett utskottsinitiativ med syfte att förmå Folkhälsomyndigheten att uppdatera sina rekommendationer om prioritetsordning för vaccination mot covid-19, där personer med allvarlig psykisk sjukdom tillförs prioritetsordningen.