Johan Garpenlövs assisterande förbundskaptener

Inför säsongen 2019/2020 tar assisterande förbundskapten Johan Garpenlöv över som förbundskapten för Tre Kronor efter Rikard Grönborg. Nu är de två assisterande förbundskaptenerna klara och Johan Garpenlöv kommer att coacha Tre Kronor tillsammans med Markus Åkerblom och Marcus Ragnarsson.

– Jag vill börja med att tacka Rikard Grönborg för hans arbete och sätt att driva utvecklingen av svensk ishockey under hans år på förbundet och som förbundskapten. Nu tar vi nästa steg in i framtiden och då känns det bra att kunna välkomna och presentera Marcus Ragnarsson och Markus Åkerblom som assisterande förbundskaptener till Johan Garpenlöv. Med dessa personer får vi ett mycket kompetent ledarteam med stor erfarenhet av internationell och svensk ishockey. De har också erfarenhet av både den svenska utvecklingsmodellen samt svensk klubblagsverksamhet vilket är viktigt i deras roll i att fortsätta leda utvecklingen av svenska spelare och svensk ishockey tillsammans med våra föreningar och distrikt, säger Olof Östblom, Tävlingschef, Svenska Ishockeyförbundet.

– Jag ser det som en stor utmaning och en stor ära att få vara med och leda folkets landslag Tre Kronor och att tillsammans med Johan och Marcus sätta vår prägel på Tre Kronor. Att fortsätta jobba med både tävling och utveckling av svensk ishockey känns oerhört inspirerande, säger Markus Åkerblom.

– Jag känner en stolthet och ära att ha fått detta uppdrag. Jag tycker det ska bli jätteroligt att jobba med Tre Kronor, säger Marcus Ragnarsson.

Så här säger Johan Garpenlöv om sina assisterande förbundskaptener:

– Jag ser verkligen fram emot att börja jobba med mitt nya ledarteam där Marcus Ragnarsson och Markus Åkerblom har den typ av profil som jag letat efter. Båda är drivna, nyfikna, kunniga och framförallt bra människor med en integritet och karisma som jag gillar.

– Marcus Ragnarsson har spelat på alla nivåer, både på klubblagsnivå och landslagsnivå och därmed fått en erfarenhet av stora och viktiga matcher och turneringar vilket man behöver i jobbet som coach i Tre Kronor. Han har även arbetat på alla nivåer som tränare inom svensk ishockey, både som assisterande tränare och huvudtränare och har spetskompetens inom individuell utveckling och lagspel. Jag gillar även hans öga för detaljer i spelet. Marcus styrka ligger i backspel, försvarsspel och penalty killing och därför blir det naturligt att han kommer jobba med våra backar. Med sina nio år som spelare i NHL har han erfarenheten av hur spelarnas vardag ser ut, hur ligan fungerar och ett kontaktnät mot både management, scouter och agenter. Det kommer bli en viktig del i vårt fortsatta arbete i kontakten med våra NHL-spelare.

– Markus Åkerblom har en lång och gedigen spelarkarriär bakom sig med både spel i SHL och tyska DEL. Han har även en fin internationell karriär där han spelat sig genom alla landslag upp till Tre Kronor. För mig är det en otroligt viktig erfarenhet att som spelare deltagit och spelat på högsta nivå med våra landslag. Som tränare har Markus gått den långa vägen inom svensk ishockey och skaffat sig kunskap och erfarenhet både vad det gäller individuell utveckling och lag. Han är noggrann, påläst, förberedd och pålitlig som tränare. Markus har genom jobbet som förbundskapten för vårt U17-landslag och skaffat sig kunskap i hur vi jobbar med vår spelidé, scouting och uttagningsprocesser och är redan införstådd i stora delar av vår verksamhet. Som gammal center har han erfarenhet av alla delar i spelet och med det faller det sig naturligt att Markus kommer att jobba med forwards, det offensiva spelet och powerplay. Han kommer även att jobba med scouting av svenska spelare ute i Europa och även av våra juniorer i Sverige.

Anders Eriksén kommer att ta över efter Markus Åkerblom som förbundskapten för U17-landslaget inför säsongen 2019/2020.