Johan Kreicbergs ny samhällspolitisk chef hos Sveriges Ingenjörer

Johan Kreicbergs, senast vid Svenskt Näringsliv och med mångårig erfarenhet av samhälls- och arbetsmarknadsfrågor, blir ny samhällspolitisk chef på Sveriges Ingenjörer. Han intar därmed också den nyinrättade rollen som förbundets chefsekonom.

– Ingenjörerna kommer att ha en central roll för att lösa de samhällsutmaningar vi står inför. Det gäller bland annat klimatfrågan, framtidens energiförsörjning och att förbättra innovationskraften i såväl den offentliga sektorn som i det privata näringslivet. Att ingenjörerna får så goda förutsättningar som möjligt i det arbetet är en avgörande framtidsfråga, säger Johan Kreicbergs, ny samhällspolitisk chef, Sveriges Ingenjörer.

Johan Kreicbergs arbetade tidigare vid Svenskt Näringsliv som företagarekonom och talesperson med ansvar för utredningar rörande företagande, finansiering, arbetsmarknad och pensioner. Han har dessförinnan haft olika chefs- och ansvarsroller inom samhälls- och arbetsmarknadsfrågor på Swedbank, Företagarna och Svensk Handel. Han har även drivit eget konsultbolag med inriktning på opinionsbildning och kommunikation inom entreprenörskap, högre utbildning, innovation och forskning.

– Rekryteringen av Johan Kreicbergs som ny samhällspolitisk chef stärker vårt påverkansarbete ytterligare. Hans erfarenhet och kompetens blir viktig för den fortsatta utvecklingen av förbundets politik och opinionsbildning i ingenjörsnära samhällsfrågor, säger Richard Malmborg, förbundsdirektör Sveriges Ingenjörer.

Johan Kreicbergs kommer att leda Sveriges Ingenjörers samhällspolitiska arbete på avdelningen Politik och påverkan. Det innebär att han också axlar den nyinrättade rollen som förbundets chefsekonom. Johan Kreicbergs tillträder sin nya tjänst 16 augusti och går då in i förbundskansliets ledningsgrupp.

För mer information:
Johan Kreicbergs, tillträdande samhällspolitisk chef/avdelningschef Politik och påverkan, Sveriges Ingenjörer: 070-6983944 / johan@kreicbergs.se

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 160 000 medlemmar det största inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se

NY UNDERSÖKING: Distansundervisning har lett till kraftiga försämringar enligt ingenjörsstudenterna1.7.2021 08:59:40 CEST | Pressmeddelande

Fyra av tio ingenjörsstudenter uppger att studieresultaten har blivit sämre på grund av distansundervisningen under pandemin. Dessutom svarar sju av tio att de mår sämre. Särskilt hårt drabbade är unga studenter och studenter i början av sin utbildning. Det visar en ny undersökning bland Sveriges Ingenjörers studentmedlemmar. Förbundet uppmanar nu de tekniska högskolorna att agera.