Johan Mörnstam från E.ON blir ledamot i Elektrifieringskommissionen

Johan Mörnstam, Europachef E.ON Energidistribution, har tillfrågats och tackat ja till att ingå som ledamot i Elektrifieringskommissionen, som initierats av regeringen. Syftet med kommissionen är att påskynda elektrifieringen av transportsektorn.

Johan Mörnstam, Europachef E.ON Energidistribution. Foto: Christian Andersson.

– Sverige står inför en stor utmaning: att ställa om till ett hållbart samhälle samtidigt som den ekonomiska tillväxten säkras. För att lyckas kommer det krävas hållbara energilösningar och en storskalig elektrifiering av samhället. Elektrifieringskommissionen har en betydelsefull roll i att påskynda denna omställning. Jag är glad över att ha fått förtroendet att delta i kommissionens viktiga arbete, säger Johan Mörnstam, Europachef E.ON Energidistribution.

Arbetet med att ställa om till en fossilfri transportsektor har kommit till ett avgörande skede. Elektrifieringskommissionens arbete ökar takten ytterligare mot elbaserade transporter. Kommissionen ska bland annat belysa finansieringsfrågor, möjliga affärsmodeller och se över hur el snabbt kan dras fram till elvägar och laddinfrastruktur för snabbladdning.

– E.ON har, som Sveriges största elnätsägare, bred och djup kompetens inom området och vi ser mycket positivt på regerings initiativ att öka tempot i denna nödvändiga omställning. Jag kommer att bidra i kommissionens arbete med hela E.ONs samlade kompetens i ryggen, säger Johan Mörnstam.

Elektrifieringskommissionen har en bred sammansättning med företrädare från politiken, näringslivet och regioner. Kommissionen leds av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och består av 16 ledamöter och ordförande.

Läs mer på regeringens webbplats

Johan Mörnstam, Europachef E.ON Energidistribution. Foto: Christian Andersson.

E.ON satsar på vägtrafikens elektrifiering och planerar för ökade elnätsinvesteringar22.9.2020 11:05:53 CESTPressmeddelande

E.ON har under sommaren slutfört två omfattande analyser av vägtrafiken i Skåne och Östergötlands län för att prognostisera vilken elnätskapacitet en elektrifiering av trafiken skulle kräva. I samband med presentationen av resultaten för Infrastrukturdepartementet meddelar E.ON att bolaget är redo att ta ett uppdrag att utföra de nödvändiga förstärkningarna i elnätet för att elektrifiera vägtrafiken.

Så ska behovet av effekt säkras i Skåne18.9.2020 08:31:05 CESTPressmeddelande

Upp till 115 MW, lika mycket el som två städer av Ystads storlek förbrukar, kommer att göras tillgängliga för Skånes industrier och övriga elnätskunder från den 2 november när SWITCH, E.ONs digitala handelsplats för effekt, öppnar för sin andra säsong. Nytt är att området utökas från södra Skåne till att också omfatta två nya områden; Helsingborgsområdet inklusive Bjuv, Kullahalvön och Ängelholm samt Landskrona och Löddeköpinge.

Samarbete ska möjliggöra mer elnätskapacitet till Skåne7.9.2020 08:24:24 CESTPressmeddelande

Inför vintern 2020/2021 har E.ON och Svenska Kraftnät nu tagit fram åtgärder som ska kunna höja uttaget av effekt från stamnätet från 750 MW till 1150 MW ner till södra Skåne och Malmöregionen. Som en del av åtgärdsplanen, som presenterades hösten 2019, investerar E.ON nu 35 miljoner kronor i förstärkningar i stamnätsstationerna Söderåsen och Barsebäck för att underlätta för Svenska Kraftnät att därefter genomföra sina ombyggnadsplaner fram till 2024.