Jolanta – renässans för operan som låg Tjajkovskijs hjärta närmast
Ledande roller görs av ryska sångare; uppsättningen är en samproduktion med Helikon opera, Moskva, där den hade premiär i maj 2019. Medverkar gör även solister, kör och hovkapell från Kungliga Operan under ledning av den amerikanske dirigenten John Fiore.
"Jag är så glad att få välkomna denna fina ensemble med ryska gästsångare till vår scen. Deras land har en lång, härlig sångtradition och de bär den fanan högt och med stolthet. Njut!”, utbrister operachefen Michael Cavanagh.
Sagan om kungens blinda dotter är här framflyttad till vår tid där ett överväldigande flöde av information från bland annat mediaskärmar hindrar oss från att se omvärlden. Endast äkta kärlek kan göra att Jolanta kan se igen, men kanske är det snarare vi seende som blivit blinda för världens sanna skönhet.
”Jolanta bjuder på fantastisk musik och är ett vackert konstverk i sig själv. Det är en färgstark historia i vår annars ofta rätt minimalistiska samtid. För att vara opera är den dessutom komprimerad och förtätad, en och en halv timme utan paus och alltså som en vanlig biofilm”, säger regissören Sergey Novikov.
”Tjajkovskij är den bäste för mig i mitt arbete. Kvinnoporträtten i hans operor ligger väldigt nära mitt hjärta”, säger Olga Schehglova, som gör titelrollen.
Jolanta är en opera fylld av mystik, dramatiska effekter och med stark lyskraft – det är den mogna Tjajkovskijs vackra melodier där sången tar plats och står i förgrunden.
Det var 1891 som Pjotr Tjajkovskij fick en beställning från Mariinskij-teatern i St. Petersburg på en balett och en opera. Han hade då redan haft planer på att skriva en opera om Jolanta, efter dansken Henrik Hertz pjäs Kung Renés dotter som utspelar sig i samma fransk-historiska tid som en annan Tjajkovskij-opera, Orleanska jungfrun (Jeanne d’Arc).
Vid uruppförandet 1892 föredrog Tjajkovskij, liksom publiken, Jolanta framför baletten, Nötknäpparen, som ju snart kom att spelas på världens alla balettscener. I Ryssland har dock operan – Tjajkovskijs sista – hela tiden behållit sin popularitet för att på senare år få en pånyttfödelse i västvärlden, mycket tack vare sopranen Anna Netrebko.
Den svenska premiären ägde rum på Kungliga Operan, närmare bestämt ersättningsscenen Svenska Teatern den 27 oktober 1893. Jolanta spelades 80 gånger fram till 1929, men har sedan dess inte förekommit på repertoaren. I Sverige har operan även spelats på Stora Teatern i Göteborg; premiär 1926.
Handling i korthet: Dottern till kungen av Provence, prinsessan Jolanta, är blind. Men hennes sjukdom är en väl förborgad statshemlighet som riskerar att starta ett nytt krig. Greve Vaudémont möter Jolanta när hon sover i sin trädgård och blir inte bara förälskad i henne utan erbjuder också möjligheten att kunna se. Jolanta står nu inför sitt livs val: ett fortsatt liv som det är, eller ett liv hon aldrig tidigare upplevt.
Premiären på Jolanta sänds direkt i SR P2. Den kommer senare även att visas på Operan Play och Opera Vision.
Bilder
Om
Kungliga Operan är sedan 1773 Sveriges nationalscen för opera och balett.
Följ Kungliga Operan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kungliga Operan
Urpremiär för Andrea Tarrodis opera för barn23.4.2024 13:48:45 CEST | Pressmeddelande
Fredagen den 26 april har Vilse urpremiär i Rotundan på Kungliga Operan. En nyskriven opera för barn av den mångfacetterade tonsättaren Andrea Tarrodi och flerfaldigt prisbelönta textförfattaren Magnus Florin. Ellen Lamm har regisserat ett drömlikt vandringsdrama om Klara som går vilse och får hjälp att hitta hem.
Dags att fatta rätt beslut om renoveringen av Kungliga Operan22.4.2024 10:15:00 CEST | Pressmeddelande
Statens Fastighetsverk (SFV) har nu överlämnat sin rapport avseende en kommande renovering av Operahuset. I SFV:s rapport presenteras två olika renoveringsförslag: Förstudien respektive Alternativet. Endast ett av dessa förslag har rätt förutsättningar för Kungliga Operans verksamhet och regeringsuppdrag som nationalscen för opera och balett – det förslaget heter Alternativet.
Kungliga Operan håller pressträff med anledning av planerna för renovering av Operahuset19.4.2024 15:24:07 CEST | Pressinbjudan
Välkommen till pressträff den 22 april kl 10.00 i Operahuset med Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren och Kungliga Hovkapellets orkesterchef Helle Solberg.
Fira in våren med Verdi och La traviata i efterlängtad nypremiär på Kungliga Operan16.4.2024 09:24:18 CEST | Pressmeddelande
Verdis älskade operaklassiker om kampen för livet och kärleken är tillbaka. Ida Falk Winland gör åter rollen som Violetta och Joel Annmo hennes älskade Alfredo, för första gången tillsammans. La traviata får efterlängtad nypremiär på Kungliga Operans stora scen nu på fredag, den 19 april kl. 19.00.
Hösten på Kungliga Operan – en helande kraft i en orolig tid11.4.2024 11:07:29 CEST | Pressmeddelande
Det blir en storslagen höst på Kungliga Operan, som bjuder på kärlek, dramatik och en ny blick på den svenska historien i Gustavia, en nyskriven balett om Sveriges okända prins Gustav Badin Couschi. Världsstjärnor som Peter Mattei i Wozzeck och Nina Stemme i Jenufa gästar Operahuset och publiken bjuds även på älskade favoriter som Carmen, Tosca, Sweeney Todd och Askungen. Unga Operan bjuder på urpremiär av den interaktiva dansföreställningen Forever, med koreografi av Mari Carrasco och musik av Mikael Karlsson. »Vi befinner oss i en turbulent och orolig tid. Vi på Operan när en dröm om att den starka konst som vi presenterar i och utanför Operahuset är allmängiltig, att den kan förena människor oavsett bakgrund. Sådana drömmar och ambitioner behövs i en tid där samhällen slits itu av konflikter och splittring«, säger Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren. Höstens biljetter släpps den 2 maj.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum