Josefin Lundh återvänder till Aftonbladet: ”Som att komma hem”

Josefin Lundh rekryteras nu till den nyinstiftade rollen som Engagement Manager på Aftonbladet. Rollen innebär fokus på ökat engagemang hos Aftonbladets användare. ”Josefin kommer att dra slutsatser om hur vi kan agera snabbt på den data vi har och hur vi ska få fler användare att komma till oss, och komma oftare, säger Niclas Bergström”, strategichef på Aftonbladet.

Josefin Lundh rekryteras – efter några år på Expressen och Omni – till den nyinstiftade rollen som Engagement Manager på Aftonbladet. Foto: Peter Wixtröm/Aftonbladet

Josefin Lundh har de senaste åren arbetat med en lång rad uppgifter på Expressen och Omni men återvänder nu till Aftonbladet, där hon en gång började sin karriär som onlineredaktör.

– Jag jobbade på Aftonbladet första gången när jag var 16 år, så det är verkligen som att komma hem. Det känns väldigt spännande att få att jobba med att öka engagemanget hos Aftonbladet, där publiken redan är så stor, säger Josefin Lundh.

Josefin Lundh kommer tillhöra Strategi & Audience Engagement-avdelningen och arbeta i gränslandet mellan analys, marknad och redaktion för att vi bättre förstå Aftonbladets användare, vad olika målgrupper tycker om tidningen, vilka engagemangs-KPI:er medarbetarna ska jobba mot och hur användarna ska flyttas upp i den så kallade användartrappan.

– Det känns jättekul att kunna locka tillbaka Josefin. Hon har under sina år utanför Aftonbladet-huset skaffat sig många spännande insikter och erfarenheter som kan hjälpa oss att ta nästa steg. Det är oerhört värdefullt att ha tvärfunktionella personer som både förstår datan och insikten men också journalistiken, det får vi verkligen i Josefin! säger Niclas Bergström.

På redaktionen kommer Josefin Lundh att bidra med både ett långsiktigt perspektiv och snabba analyser av hur Aftonbladet kan leverera på just de områden som för ögonblicket väcker mest engagemang hos användarna.

– Josefin blir en viktig kraft som tillsammans med nyhetscheferna kommer att göra att vi kommer ännu närmare användarna och förstår deras behov bättre, säger Michael Poromaa, redaktionschef på Aftonbladet.

Niclas Bergström, strategichef på Aftonbladet. Tel: 070-774 46 33. E-post: niclas.bergstrom@aftonbladet.se
Josefin Lundh, Engagement Manager på Aftonbladet. Tel: 070-162 26 35. E-post: josefin.lundh@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se

Anis don Demina leder årets Rockbjörnen-gala – här är de nominerade1.7.2021 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har det svenska folket nominerat årets finalister till musikpriset Aftonbladet Rockbjörnen 2021. Bland de som kan ta hem Rockbjörnar finns bland annat fjolårets stora vinnare Victor Leksell och nykomlingen Clara Klingenström. “Wow, jag är jättetacksam för att ha blivit nominerad och i hela tre kategorier! Det är så kul med allt det positiva som händer för mig och just Rockbjörnen känns väldigt stort då det är folket som röstar.” säger Clara Klingenström.

tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst17.6.2021 09:05:42 CEST | Pressmeddelande

Är streaming kanske svenskens nya favorithobby? Om man tittar på Streamingbarometern 2021 från tv.nu så finns det mycket som pekar på det. Under maj månad gjorde tv.nu en omfattande undersökning på över 2000 streaminganvändare i Sverige för att samla in mer kunskap och insikter om svenskarnas streamingbeteende. Rapporten som har fått namnet “Streamingbarometern”, kommer framöver ta tempen varje år i en djupgående undersökning. Tv.nu är ett bolag inom Schibsted.