Journalisten Martin Schibbye tilldelas årets Per Wendel-pris

Martin Schibbye, 41, får ”Per Wendels pris till årets nyhetsjournalist” när det delas ut för 16:e gången.
Per Wendels pris 2021 går till Martin Schibbye. Foto: Alex Ljungdahl

Juryns motivering 2021 lyder:

”Journalistik beskrivs ofta som konsten att komma fram för sent, så snabbt som möjligt. Att ta sig dit där något hänt, och berätta på plats.

Men en story kan också skrivas för att förklara i förväg. Att söka sanningar och sammanhang och sedan publicera sig i en tidning, en bok eller en podcast.

Årets pristagare har spritt vittnesmål från hela världen, från The Times till resemagasinet Vagabond.

Han har gjort det i egen regi, utan de stora mediebolagens resurser. I jakten på att synliggöra blinda fläckar har han också betalat det högsta priset – sin egen frihet.

Per Wendels Nyhetspris 2021 går till Martin Schibbye.”

Pristagaren berättar om beskedet:

– Jag satt med två procents batteri kvar i ett litet propellerplan i Himalaya när jag fick samtalet. Tryckte av och skrev att jag var i Nepal. Fick då ett sms med beskedet. Flygningen tillbaka till Kathmandu över nya och gamla jaktmarker i solnedgången blev nästan religiös. Det var här jag gjorde mina första reportage för 15 år sedan. Det var här jag lärde mig resa, bära hem berättelser och leva på min penna och jag är så glad att det är just en yrkesgärning under många år som uppmärksammas, säger Martin Schibbye.

Per Wendel bevakade politik, kriminalitet och var utrikeskorrespondent för Expressen. Han tilldelades 1988 Stora journalistpriset för sitt avslöjande om Ebbe Carlsson-härvan, en politisk skandal i spåren av mordet på statsminister Olof Palme 1986 som bland annat tvingade både justitieministern och rikspolischefen att avgå.

Wendel avled 2005 i cancer och 2006 instiftade Expressen ”Per Wendels pris till årets nyhetsjournalist”. Juryns ordförande Thomas Mattsson, tidigare chefredaktör för Expressen, konstaterar:

– Den som tilldelas det här priset ska ha verkat i Pelle Wendels anda som orädd granskande reporter under en längre tid och belönas inte för bara ett enskilt scoop. I år har juryn haft svårt att välja mellan flera duktiga journalister som alla förtjänar både äran och prissumman om 100 000 kronor, men vi blev snabbt ense om Martin Schibbye.

Martin Schibbye igen om reportaget han jobbade med när prisbeskedet kom:

– Det reportage jag jobbade på i Nepal om migrantarbetarnas situation i Qatar och konsekvenserna för de familjer vars söner och döttrar kom hem i en låda känns efter resan än mer akut att få ut. Inte bara för att belysa utsattheten men också för att debatten om VM i Qatar behöver journalistik som nyanserar.

Föregående pristagare: 2006 Fredrik Sjöshult, 2007 Jan Mosander, 2008 Anna Jaktén, 2009 Christian Holmén och Micke Ölander, 2010 Janne Josefsson, 2011 Anette Holmqvist, 2012 Hannes Råstam, 2013 Mats-Eric Nilsson, 2014 Carolina Neurath, 2015 Richard Aschberg, 2016 Olof Lundh, 2017 Magda Gad, 2018 Katarina Gunnarsson, 2019 Linda Hedenljung och 2020 Åsa Erlandsson.

I juryn har Viveka Hansson, programdirektör på TV4, Sofia Dahlström, programchef SVT Samhälle Göteborg, Anna Gullberg, frilansjournalist, Kjell Dabrowski, publicist och medieentreprenör, samt ordförande Thomas Mattsson, Senior Advisor på Bonnier News, ingått.

Thomas Mattsson, juryns ordförande, thomas.mattson@bonniernews.se

Per Wendels pris 2021 går till Martin Schibbye. Foto: Alex Ljungdahl