KÄNDA SKÅDESPELARE OCH SPORTSTJÄRNOR I MENTOR SVERIGES NYA KAMPANJ MIN FÖREBILD

Skådespelaren Aleksa Lundberg, proffsboxaren Klara Svensson och fotbollsspelaren Kristopher Da Graca är några av de som frontar ungdomsorganisationen Mentor Sveriges kampanj Min förebild. Kampanjen består av en rad filmer där tittaren får veta varför en viss förebild har varit avgörande för personens liv och framtid.
Aleksa Lundberg, Goran Asaad, Klara Svensson, Felicia Margineanu och Kristopher Da Graca.

Mentor Sveriges kampanj Min förebild som släpps i dag består av en rad filmer som påvisar hur betydelsefullt det är med vuxna förebilder för ungdomar. Vilken skillnad det kan göra med en person som bryr sig. Deltagarna i filmerna är skådepelaren Aleksa Lundberg, proffsboxaren Klara Svensson, IFK Göteborg-spelaren Kristopher Da Graca samt föreläsarna Felicia Margineanu och Goran Asaad.

Proffsboxaren Klara Svenssons förebild var hennes första tränare Christer Ekberg. Christer lärde henne vikten av disciplin och gjorde att hon vågade satsa på sporten.
– Jag tror att ungdomar är extremt mottagliga för positiv vägledning och att någon utomstående tror på deras kapacitet, säger Klara Svensson.

Kristopher Da Graca var bara sju år när han började spela fotboll och han såg upp till äldre fotbollslegender.
– När jag var liten och såg de stora fotbollstjärnorna på tv motiverade det mig att kämpa hårdare med fotbollen. Jag ville bli bäst på plan men också en schysst spelare som klarar motgångar, säger Kristopher Da Graca.

En mentor kan vara en förebild
– Vi på Mentor Sverige träffar flera hundra ungdomar varje år och det är tydligt att många av dessa vill ha en förebild och starkare relationer till vuxna i sitt liv. Med en mentor som bryr sig kan en ung person få fler perspektiv, skapa eller stärka positiva mönster och sammantaget få ett avgörande stöd för sin utveckling, säger Sara Revell Ford, generalsekreterare på Mentor Sverige.

Mentor Sverige har under 2019 nått över 23 000 ungdomar genom sina olika program. Kärnverksamheten utgörs av det Individuella Programmet som erbjuds ungdomar i åldern 13–17 i Stockholm, Göteborg, Malmö, Enköping, Uppsala och Örebro. Andra program inspirerar unga till att etablera mål, hitta studiemotivation och vägar in i arbetslivet och på så sätt ge stöd i några av de mest avgörande skeendena i en ung människas liv. Även insatser som stärker sfären runt ungdomar är en del av Mentors uppdrag, där föräldrakurser och normkritiskt arbete är exempel.

Att vara mentor är ett ideellt åtagande och många ungdomar hör av sig till Mentor Sverige med hopp om en vuxen vän som kan lyssna utan att tycka. 86 % av ungdomarna har fått en ökad självkänsla efter att ha haft en individuell mentor.

Deltagare i Min förebild:
Aleksa Lundberg, skådespelare med sin farmor Gerd
Klara Svensson, f.d. proffsboxare med sin första boxningstränare Christer Ekberg
Kristopher Da Graca, fotbollsspelare i IFK Göteborg med Cristiano Ronaldo
Felicia Margineanu, föreläsare och fotograf med sig själv som förebild
Goran Asaad, föreläsare, ståuppkomiker och författare med sin högstadielärare

FÖR INFORMATION, BILDER ELLER INTERVJU KONTAKTA:
Filippa Bejhed, kommunikatör Mentor Sverige
filippa.bejhed@mentor.se, +46 73 782 60 40

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Min förebild med Klara SvenssonFler videor

Aleksa Lundberg
Felicia Margineanu
Goran Asaad
Klara Svensson
Kristopher Da Graca

OM MENTOR SVERIGE

Mentor Sverige är en ideell organisation vars vision är en värld där unga får växa och utvecklas hälsosamt och drogfritt. Genom det kraftfulla verktyget mentorskap arbetar Mentor med att ge ungdomar stärkt självkänsla, utökad egenmakt och mer framtidstro. Tillsammans med engagerade företag, skolor och vuxna genomför vi program för unga, ger stöd till föräldrar, sprider kunskap och bildar opinion.

Webbplats: mentor.se