Kasper Salin-priset går till Merkurhuset i Göteborg

Merkurhuset i Göteborg mottog Sveriges Arkitekters Kasper Salin-pris vid Arkitekturgalan den 13 mars. Ansvarig arkitekt är Bornstein Lyckefors Arkitekter (numera Olsson Lyckefors Arkitektur) med beställare Platzer Fastigheter/Bygg-Göta/Forsman & Bodenfors.
Vinnaren av Kasper Salin-priset 2022 är ett ovanligt kontorshus på en svårbebyggd tomt. Foto: Mikael Olsson

– Kasper Salin-priset är det finaste pris en byggnadsarkitekt kan vinna. Merkurhuset tar avstamp i arkitekturhistorien med sina referenser till Göteborgs hamnkaraktär, med dess magasins- och fabriksbyggnader. Det blickar framåt genom att landa på Esperantoplatsen och sätta ribban för framtida tillägg, då staden har ambitionen att utveckla stadsdelen och återknyta till Göta älv, säger Sveriges Arkitekters ordförande Emina Kovacic.

Juryns motivering:

”En märkvärdig gestalt som vilar vackert i arkitekturhistorien men samtidigt är sin egen. I ett trångt läge i staden infogar byggnaden sig. På samma gång äger den sin plats – en prestation i perfekt balans. De egensinniga gavlarna bör framhållas, tillsammans med ett slags ”takkupor” med många tolkningsbottnar. Interiört härskar materialens egen uttryckskraft. Några originella och snillrika val i en till största del enkel plan och sektion skapar en stor variation och rikedom i rumsupplevelserna. En ny typologi utanför de etablerade är kraftfullt och tidlöst.”

Övriga nominerade till Kasper Salin-priset 2022 var Mötesplats Mariatorget (arkitekt: Spridd, byggherre Stockholms Stadsmission), Tolv hus som är radhus i Malmö (arkitekt och byggherre Förstberg Ling) samt Hage i Råängen, ett utomhusrum utanför Lund (arkitekt Brendeland og Kristoffersen, byggherre Lunds domkyrka).

Om Kasper Salin-priset:

Priset har delats ut sedan 1962 och är Sveriges äldsta och mest prestigefyllda arkitekturpris. Bland tidigare vinnare kan nämnas Markuskyrkan i Björkhagen, ritad av Sigurd Lewerentz, Vasamuseet i Stockholm av Göran Månsson och Marianne Dahlbäck samt Domkyrkoforum i Lund av Carmen Izquierdo.

Om juryn:

Juryn har bestått av arkitekterna SAR/MSA Stina Johansson (juryordförande), Christer Malmström, Einar Rodhe och Helena Tallius Myhrman.

Vill du intervjua Stina Johansson, juryordföranden för Kasper Salin-priset?
Hennes kontaktuppgifter: tel 076-8271115, mejl stina.johansson@wittesundell.se

Mer information om vinnaren följer på arkitekt.se >

Fotona är fria för användning i artiklar om Kasper Salin-priset. Ange fotografens och arkitektens namn.

Juryn prisar bland annat hantverkets precision i Merkurhuset. Arkitekt: Bornstein Lyckefors Arkitekter (numera Olsson Lyckefors Arkitektur) med beställare Platzer Fastigheter/Bygg-Göta/Forsman & Bodenfors. Foto: MIkael Olsson
Trapphuset är utformat som ett torn i sidan på Merkurhuset. Arkitekt: Bornstein Lyckefors Arkitekter (numera Olsson Lyckefors Arkitektur) med beställare Platzer Fastigheter/Bygg-Göta/Forsman & Bodenfors. Foto: MIkael Olsson
Interiört härskar materialens egen uttryckskraft i Merkurhuset, skriver juryn för Kasper Salin-priset. Arkitekt: Bornstein Lyckefors Arkitekter (numera Olsson Lyckefors Arkitektur) med beställare Platzer Fastigheter/Bygg-Göta/Forsman & Bodenfors. Foto: MIkael Olsson
På det vinnande huset ska priset, en bronsplakett, fästas. Foto: Siavash Pournouri

Sveriges Arkitekter är ett fackförbund och en intresseorganisation som driver Sveriges arkitekters gemensamma frågor – från studietiden och genom hela yrkeslivet. Vi står upp för arkitekternas arbetsvillkor och driver kårens intressen för att åstadkomma vackra, hållbara och välfungerande livsmiljöer. Vi har över 14 000 medlemmar och växer ständigt.