Klart vilka spelare som gör upp om guldet i Elit-SM under SM-veckan

Under söndagen avgjordes finalomgång 1 och 2 i Örebro i bowlingens Elit-SM och det står klart vilka spelare som är vidare till den avgörande stegfinalen vid SM-veckan i Umeå. På damsidan har Jenny Wegner, Emma Mewén och Joline Persson Planefors avancerat till stegfinalen. På herrsidan är det Rasmus Edvall, Carl Eklund och William Svensson som gör upp om SM-guldet.
Emma Mewén, Jenny Wegner och Joline Persson Planefors är klara för stegfinalen i Elit-SM som spelas vid SM-veckan i Umeå.

Idag genomfördes de första två finalstegen i Elit-SM vid Strike & Co i Örebro och det står klart vilka spelare som har avancerat till stegfinalen vid SM-veckan i Umeå den 30 juni.

I damklassen var det jämnt och spännande i kampen om de tre platserna till stegfinalen. Jenny Wegner, BK Femtionian, vann matchspelet efter att totalt ha fått ihop 3009 poäng över finalomgång 1 och 2. Hon får sällskap av Emma Mewén, BK Merci, och Joline Persson Planefors, Team X-Calibur BK, till stegfinalen. Det betyder att de alla tre har säkrat SM-medaljer i årets Elit-SM.

På herrsidan vann Rasmus Edvall, IS Göta, matchspelet med totalt 3094 poäng över finalomgång 1 och 2. Till stegfinalen går också Carl Eklund, IKW/Köping BK som blev tvåa och William Svensson, BK Kaskad, som kom på tredje plats.

Topp 3 damer:
1. Jenny Wegner, BK Femtionian, Hässleholm - 3009p
2. Emma Mewén, BK Merci, Örebro - 2914p
3. Joline Persson Planefors, Team X-Calibur BK, Partille - 2910p

Topp 3 herrar:

1. Rasmus Edvall, IS Göta, Helsingborg - 3094p
2. Carl Eklund, IKW/Köping BK - 3037p
3. William Svensson, BK Kaskad, Norrköping - 3020p

Fler resultat

Carl Eklund, Rasmus Edvall och William Svensson är klara för stegfinalen i Elit-SM på herrsidan.