Klartecken för fler elbussar i Köpenhamn

Köpenhamnarna får en tidig julklapp i år. I december är det nämligen slut med dieselavgaser på ytterligare en busslinje i den danska huvudstaden.

Fler elbussar som denna kommer att trafikera Köpenhamns gator.

Det står klart sedan energibolaget E.ON och bussbolaget Arriva har slutit ett avtal om att ersätta 21 dieselbussar med eldrivna fordon.

– Varje gång vi byter ut diesel mot el, får det en positiv effekt på klimatet. Samtidigt slipper gångtrafikanter och cyklister avgaser och buller, så det får effekter på luftkvaliteten och folkhälsan också, säger Charlotte Fredberg Schmidt, E.ONs Director Consumer Energy Solutions Norden.

E.ON står för installation av hårdvara och depåuppladdning till elbussarna. I september ska bussarna testköras, för att tre månader senare tas i drift.

– Elektrifieringen innebär också att passagerarna kommer att uppleva en tystare och behagligare resa säger Jens Boe Jacobsen, affärsutvecklingschef på Arriva Danmark.

Busslinjen 2A tillhör Köpenhamns mest trafikerade, med drygt 6 miljoner passagerare årligen och utfasningen av lokaltrafikens dieselbussar är ännu ett steg på vägen mot Köpenhamns mål att vara helt koldioxidneutral år 2025.

Fler elbussar som denna kommer att trafikera Köpenhamns gator.

Från Högbytorp i väster till Järfälla i öster – E.ONs 2,5 mil långa fjärrvärmeledning är färdigbyggd11.4.2019 08:31:36 CESTPressmeddelande

Efter två års intensivt byggande är nu den 2,5 mil långa distributionsledningen för fjärrvärme som förbinder E.ONs nya kretsloppsanläggning på Högbytorp med fjärrvärmenäten i Bro, Kungsängen och Järfälla klar för driftsättning. Fjärrvärmeledningen ska leverera återvunnen värme till kunderna när kraftvärmeanläggningen på Högbytorp tas i drift senare i år.