Klartecken för nytt lärlingsavtal inom industrin

En ny gymnasielärlingsutbildning är klar att påbörjas till hösten. Tidigare i dag kom Industriarbetsgivarna och IF Metall överens om villkoren i det avtal som ska gälla för en helt ny lärlingsutbildning i svensk basindustri.

Inom ramen för en ny anställningsform kombinerar man teoretisk undervisning med arbetspraktik ute på industriföretag. Omkring hälften av utbildningstiden sker ute på arbetsplatserna och hälften av tiden sker på gymnasieskolan. En kollektivavtalad lärlingslön betalas ut för den tid som gymnasielärlingen utför den praktiska delen av utbildningen ute på arbetsplatsen.

– Vi ser den här nya gymnasielärlingsutbildningen som ett verktyg att skapa intresse för utbildningar som faktiskt ger jobb. Dessutom finns jobben i spännande industriföretag och arbetsuppgifterna är både relevanta och intressanta, säger Per Widolf, förhandlingschef på Industriarbetsgivarna.

– Vi tror att gymnasieungdomar behöver fler vägar direkt in till jobben i basindustrin och företagen inom våra branscher har ett stort rekryteringsbehov, både på kort och lång sikt. Därför är det här ett av flera sätt att försöka säkerställa kompetensförsörjningsbehovet, fortsätter han.

Samtidigt betonar Per Widolf att det nya avtalet är ett komplement till redan befintliga utbildningsstrukturer, däribland Teknikcollege och övriga yrkesutbildningsavtal.

– Teknikcollege är ett grundfundament i vårt kompetensarbete och tidigare vägar till arbetsplatsförlagt lärande kvarstår oförändrade, understryker han.

Utbildningen är tre år och anordnas för ungdomar som inte fyllt 21 år. Den ger kompetens motsvarande lägst ett treårigt nationellt program i gymnasieskolan och den avses även ge grundläggande högskolebehörighet. Därutöver ger utbildningen kunskaper och färdigheter för yrkesarbete i basindustrin. Under det första året får gymnasielärlingarna en lön motsvarande 60 procent av lägsta lönerna i Industriarbetsgivarnas avtal med IF Metall. Under det andra året utgår en lön på 70 procent och tredje året utgår en lön på 85 procent av lägsta lönerna.

Planeringen av utbildningen och introduktion av gymnasielärlingarna sker i samverkan med skolans representanter, företaget och den lokala fackliga organisationen.

– Det här är ett pilotprojekt och vi ser fram emot intresset både bland företagen och gymnasieungdomarna. Projektet pågår inledningsvis fram till vårterminens slut år 2020 och om det faller väl ut kommer det att fortsätta, avslutar Per Widolf.

Om Industriarbetsgivarna

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Organisationen företräder nära 1 000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Parterna i brev till regeringen: slopa karenstiden vid korttidsstöd9.11.2021 07:43:59 CET | Pressmeddelande

Den 24 månader långa karens som finns vid korttidsarbete bör slopas tillsvidare. De företag som använt sig av korttidsstöd under pandemin måste även kunna använda sig av korttidsstödet i den cementkris som riskerar att brisera inom kort. ”Det här är en åtgärd som kan rädda jobben och företagens framtida kompetens”, det skriver Industriarbetsgivarna och IF Metall i ett öppet brev till finansminister Magdalena Andersson.

Industrin: Pandemin, en stark återhämtning och geopolitisk maktkamp ger fortsatta utbudsproblem14.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu finns tydliga signaler om dämpad tillväxt. Återhämtningen i Kina, euroområdet och Sverige tappar kraft. Utbudsproblemen från i våras kvarstår, bland annat i form av problem med tillgången till insatsvaror, höga frakt- och råvarupriser samt matchningsproblem på arbetsmarknaden. Dessutom skjuter energipriserna i höjden. Förutom riskerna kring pandemin och geopolitiken finns också risk för en upptrappad inhemsk cementkris. Det skriver Industriarbetsgivarna i årets tredje konjunkturrapport.

”Urvattnat besked om cementproduktion i Slite”10.8.2021 16:13:04 CEST | Pressmeddelande

”Regeringens besked idag om en tillfällig förändring i miljölagstiftningen för att möjliggöra fortsatt kalkbrytning i Slite under nuvarande tillstånd i åtta månader fungerar på mycket kort sikt. Det innebär vi får ett visst andrum och att akuta varsel skjuts på framtiden, men beskedet idag är inte tillfredsställande. Svensk industri måste ha långsiktighet”, säger Per Hidesten vd för Industriarbetsgivarna i ett uttalande.