Retriever

Klimatrapporteringen ökade med Trump

Dela

Donald Trumps presidentvalskampanj gav klimatfrågan ökat utrymme i spalterna. Däremot var klimattoppmötet i Marrakech närmast osynligt i rapporteringen, visar en analys som Retriever har gjort på uppdrag av Vi-skogen.

– Tidigare analyser har visat att det främst är toppmöten som driver upp klimatrapporteringen. Donald Trumps seger är ett undantag från det. I Trump finns nu en tydlig motståndare till klimatomställningen som gör frågan konkret och medial, säger Henrik Brundin, vice vd för Vi-skogen.

Donald Trump omnämndes i 38 procent av alla svenska webb- och tidningsartiklar om klimatfrågan 1–25 november. Motsvarande andel för Hillary Clinton var 11 procent. Under samma period skrevs det totalt 6 509 artiklar om klimatet, det är närmare 1 000 artiklar mer än månaden innan.

Fokus för artiklarna var Donald Trumps vallöfte om att dra sig ur klimatavtalet från Paris. Även utnämningen av klimatskeptikern Myron Ebell till chef för miljömyndigheten EPA, USA:s motsvarighet till Naturvårdsverket, skapade rubriker.

Rapporteringen om det viktiga klimattoppmötet i Marrakech, som pågick 7–18 november, fick dock mycket litet utrymme i medierna. Under veckorna runt mötet publicerades endast 558 artiklar om mötet. Det kan jämföras med de 8 714 artiklar som skrevs under motsvarande period om klimattoppmötet i Paris 2015.

– Intresset för årets klimattoppmöte var svalt i media. Svallvågorna efter det amerikanska presidentvalet gjorde att mötet hamnade i medieskugga, men med tanke på den massiva bevakningen av förra klimatkonferensen i Paris är årets nedgång ändå anmärkningsvärd, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever.

Om analysen
Retriever har på uppdrag av biståndsorganisationen Vi-skogen undersökt hur många artiklar som har skrivits om klimatfrågan under perioden 1 januari 2016 till 25 november 2016. Analysen omfattar samtliga svenska redaktionella medier, både print och webb, och baseras på relevanta sökord för klimatfrågan. Sammanlagt skrevs det 50 955 artiklar om klimatfrågan under perioden.

Läs mer
Vi-skogen gör årligen en studie om den svenska klimatrapporteringen. Rapporten ”Varmare klimat – iskall nyhet?” bygger på en Retriever-analys av 250 000 artiklar om klimatfrågan och finns att läsa här: http://www.viskogen.se/wp-content/uploads/2016/07/Vi-Skogen-rapport-2016_webb.pdf

För ytterligare information - vänligen kontakta:

Ioanna Lokebratt, medieanalytiker Retriever

Marcus Lundstedt, pressansvarig Vi-skogen
Tel: 070 107 43 17, e-post: marcus.lundstedt@viskogen.se


Nyckelord

Kontakter

Om

Retriever
Retriever
Birger Jarlsgatan 6B
114 34 Stockholm

08-546 121 00http://www.retriever.se

Om Retriever
Vi är Nordens ledande leverantör av mediebevakning, verktyg för redaktionell research, medieanalys och företagsinformation. Vi ger dig snabb tillgång till all relevant information från tidningar, magasin, radio, tv, web och sociala medier. Retriever ägs av TT och Norska NTB.

Följ Retriever

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Retriever

En avslagen avtalsrörelse på Twitter?9.3.2017 09:48Nyheter

För andra året i rad befinner sig Sverige i en brinnande avtalsrörelse där många tunga avtal ska omförhandlas. I förhandlingsspelet blir medierna en viktig arena där olika aktörer försöker skapa ett bättre förhandlingsläge och etablera sin syn på hur verkligheten bäst ska beskrivas. En plats där slagorden ofta duggar extra tätt är Twitter. Det kunde Retriever tydligt se när vi utvärderade avtalsrörelsen 2015/16. Så vad händer på Twitter i årets avtalsrörelse? Ja inte alls lika mycket, konstaterar vår medieanalytiker Ulla von Lochow. Antalet inlägg (under hashtagen #avtal17, #avtal2017 och i användandet av ordet avtalsrörelse) har halverats jämfört med förra gången. Jämför vi perioden oktober till februari under de två avtalsrörelserna har det bara skrivits drygt hälften så många inlägg i årets (från 18 600 till 9 500). Antalet Twitterkonton som deltar i samtalet har också mer än halverats (från 3 400 till 1 600). Vad är det som har hänt? Ett definitivt svar här kan vara svårt att ge. K

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum