Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Bostadsmarknaden påverkas negativt av coronapandemin

Villapriserna steg med 1 procent i mars och snittpriset uppgår nu till 3,4 miljoner kronor. Bostadsrättspriserna förblev oförändrade under samma period. En genomsnittlig bostadsrätt kostar nu 2,6 miljoner kronor eller 39 546 kronor per kvadratmeter. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.
Villapriserna steg med 1 procent i mars, medan bostadsrättspriserna förblev oförändrade under samma period.

– Utbudet av bostäder till salu har ökat senaste månaden – fler vill sälja nu om det ekonomiska läget skulle bli mer osäkert framöver. Samtidigt har människor ett stort behov av att flytta och räntorna är låga, vilket gör att många bostadsaffärer genomförs, säger Marcus Svanberg, VD för Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Stor-Malmö var den enda av storstadsregionerna där villapriserna steg i mars, en ökning med 1 procent. I Stor-Stockholm och Stor-Göteborg låg villapriserna stilla. I riket som helhet visar priserna en ökning med 1 procent den senaste månaden. På helårsbasis har villapriserna ökat med 6 procent.

– Coronapandemin har en negativ inverkan på bostadsmarknaden. Det är sannolikt att arbetslösheten ökar och möjligheten att byta bostad minskar. De med små marginaler i boendeekonomin bör planera för hur en ihållande konjunkturnedgång, undantagsregler för amortering och förändrade arbetsförhållanden skulle kunna påverka det egna hushållet, säger Marcus Svanberg.

I centrala Stockholm steg bostadsrättspriserna med 1 procent den gångna månaden medan de i övriga regioner förblev oförändrade. Även i riket låg bostadsrättspriserna stilla i mars. Det senaste året har priserna ökat med 7 procent.

Bostadspriser i övriga landet
Det senaste året har villapriserna stigit i samtliga län utom Dalarna, som visar en nedgång med 1 procent. Mest har villapriserna ökat i Jämtland – upp 15 procent. Bostadsrättspriserna har ökat mest i Västerbottens län med en uppgång på 12 procent. På Gotland har bostadsrättspriserna backat med 6 procent under året, vilket är mest i landet.

Tre tips – så gör du en trygg bostadsaffär:

1. Köp och sälj vid samma tid.
    Coronaviruset kommer att ha en negativ inverkan på bostadsmarknaden. Men så länge du säljer och köper på samma marknad kommer upp- eller nedgångar i prisutvecklingen ha mindre betydelse.

2. Se över din boendeekonomi.
    Fundera över hur din livssituation skulle påverkas av en lågkonjunktur i kombination med gällande amorteringsregler och förändrade arbetsförhållanden. Gör en rimlig budget och försök att hålla dig till den.

3. Sälj först.
    Om du ändå känner dig osäker – sälj din bostad först. Då vet du utgångsläget inför ditt eget köp och kan enkelt räkna på exakt vilken månadskostnad du känner dig bekväm med.

Statistiken hämtas från Svensk Mäklarstatistik och baseras på försäljningen av 28 606 bostadsrätter och 11 426 villor under januari 2020 – mars 2020. Tremånaderssiffran är en jämförelse med oktober 2019 – december 2019. Årssiffran är en jämförelse mellan januari 2019 – mars 2019 och januari 2020 – mars 2020. Rikssiffrorna beräknas som ett vägt genomsnitt för de underliggande storstadsområdena och övriga riket. Prisutvecklingen för villor baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar.

Så har bostadsrättspriserna förändrats i storstäderna:

1 månad

3 månader

12 månader

Centrala Stockholm

+ 9%

+ 8%

Centrala Göteborg

Centrala Malmö

Så har villapriserna förändrats
i storstäderna:

1 månad

3 månader

12 månader

- 1%

+ 6%

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 176 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2019 förmedlade företaget cirka 23 500 objekt till ett försäljningsvärde av 52,4 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för fjärde året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2019.