Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Minskat utbud och snabbare bostadsaffärer

Bostadsrättspriserna steg med 1 procent i januari. Snittpriset uppgår nu till 2,6 miljoner kronor eller 41 216 kronor per kvadratmeter. Villapriserna blev oförändrade under perioden. En genomsnittlig villa kostar nu 3,3 miljoner kronor. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.
Bostadsrättspriserna steg med 1 procent i januari, medan villapriserna förblev oförändrade.

– Nu när bostadspriserna är stabila och oron för konjunkturen och räntehöjningar minskat vågar fler ta steget att flytta. Bostadsaffärerna går också snabbare – fler försäljningar sker redan innan ordinarie visning eftersom säljare och köpare har samma prisförväntningar och utbudet av bostäder är lågt. I storstäderna ser vi en trend mot säljarens marknad, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

I centrala Stockholm och Stor-Malmö steg bostadsrättspriserna mest i januari, med en uppgång på 2 procent. I centrala Malmö ökade priserna med 1 procent medan de i övriga storstadsregioner förblev oförändrade. Riket som helhet visar en ökning med 1 procent den senaste månaden. På årsbasis har bostadsrättspriserna i landet stigit med 6 procent.

– Stigande priser i kombination med tuffa kreditvillkor gör att många, framförallt unga och ensamhushåll, stängs ute från bostadsmarknaden. Det är därför av största vikt att få till politiska överenskommelser kring ändrade amorteringsregler och kraftigt sänkt flyttskatt för att fler ska kunna byta bostad efter behov, säger Marcus Svanberg.

I Stor-Stockholm och Stor-Malmö steg villapriserna med 1 procent den senaste månaden. I Stor-Göteborg och på riksnivå låg villapriserna stilla. Det gångna året har villapriserna i Sverige ökat med 6 procent.

Bostadspriser i övriga landet
Det senaste året har bostadsrättspriserna stigit i samtliga län förutom Kalmar län och Gotland. I Norrbotten, Dalarna, Örebro län, Västerbotten och Blekinge steg priserna med över tio procent under perioden. Även villapriserna har gått upp i 19 av 21 län, medan Gotland och Jämtland gick mot strömmen med sjunkande priser. I både Västerbottens och Kalmar län gick priserna upp med mer än tio procent.

Statistiken hämtas från Svensk Mäklarstatistik och baseras på försäljningen av 24 177 bostadsrätter och 10 101 villor under november 2019 – januari 2020. Tremånaderssiffran är en jämförelse med augusti 2019 – oktober 2019. Årssiffran är en jämförelse mellan november 2018 – januari 2019 och november 2019 – januari 2020. Rikssiffrorna beräknas som ett vägt genomsnitt för de underliggande storstadsområdena och övriga riket. Prisutvecklingen för villor baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar.

Så har bostadsrättspriserna förändrats i storstäderna:

1 månad

3 månader

12 månader

Centrala Stockholm

+ 7%

Centrala Göteborg

- 2%

+ 3%

+ 5%

Centrala Malmö

+ 8%

+ 8%

Så har villapriserna förändrats i storstäderna:

1 månad

3 månader

12 månader

- 1%

+ 4%

+ 10%

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 176 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2019 förmedlade företaget cirka 23 500 objekt till ett försäljningsvärde av 52,4 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för fjärde året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2019.