Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Säljarnas marknad trots ökande utbud

Bostadsrättspriserna steg med 2 procent i februari. Snittpriset uppgår nu till 2,6 miljoner kronor eller 40 827 kronor per kvadratmeter. Villapriserna steg med en procent den senaste månaden. En genomsnittlig villa kostar nu 3,4 miljoner kronor. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Bostadsrättspriserna steg med 2 procent i februari, medan villapriserna visar en ökning med 1 procent.

– En mycket stark efterfrågan på bostäder gör att det nu är säljarnas marknad på många platser, även om utbudet stigit något senaste månaden. Det resulterar i ökad aktivitet i budgivningarna och att allt fler bostadsaffärer görs innan ordinarie visning, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

I Stor-Stockholm steg bostadsrättspriserna mest i februari, med en ökning på 2 procent. Resterande storstadsregioner visar en ökning med en procent under samma period, förutom Stor-Malmö där priserna förblev oförändrade. I riket som helhet steg bostadsrättspriserna med 2 procent den senaste månaden. På årsbasis har bostadsrättspriserna ökat med 9 procent.

– Om coronaviruset leder till en dämpning av konjunkturen riskerar vi att få en mer avvaktade bostadsmarknad, där fler får svårare att flytta. Samtidigt kan lägre tillväxt bidra till att hålla kvar räntorna på en låg nivå, vilket skulle hålla uppe bostadspriserna, säger Marcus Svanberg.

Stor-Stockholm visar även på den största ökningen när det kommer till villapriserna – upp 1 procent. I Stor-Göteborg och Stor-Malmö förblev villapriserna oförändrade i februari. I landet som helhet steg priserna med 1 procent. De senaste 12 månaderna har villapriserna i Sverige ökat med 6 procent.

Bostadspriser i övriga landet
Det senaste året har bostadsrättspriserna stigit mest i Dalarna och Norrbotten, som visar en ökning på 28 respektive 20 procent. Mest har priserna sjunkit på Gotland, ner 2 procent. I Västerbotten steg villapriserna med 16 procent de senaste 12 månaderna, vilket är mest i landet. Gotland är det enda län där villapriserna sjunkit på årsbasis med en nedgång på 4 procent.

Tre tips – så gör du en lyckad bostadsaffär:

1. Köp och sälj vid samma tid. Om coronaviruset kommer att påverka bostadsmarknaden är för tidigt att säga. Så länge du säljer och köper på samma marknad kommer upp- eller nedgångar i prisutvecklingen ha mindre betydelse.
  2. Se över din boendeekonomi. Fundera över hur din livssituation skulle påverkas av en lågkonjunktur i kombination med tuffa amorteringskrav och eventuella ränteförändringar. Gör en rimlig budget och försök att hålla dig till den.
  3. Sälj först. Om du ändå känner dig osäker – sälj din bostad först. Då vet du utgångsläget inför ditt eget köp och kan enkelt räkna på exakt vilken månadskostnad du känner dig bekväm med.

Statistiken hämtas från Svensk Mäklarstatistik och baseras på försäljningen av 24 466 bostadsrätter och 9 663 villor under december 2019 – februari 2020. Tremånaderssiffran är en jämförelse med september 2019 – november 2019. Årssiffran är en jämförelse mellan december 2018 – februari 2019 och december 2019 – februari 2020. Rikssiffrorna beräknas som ett vägt genomsnitt för de underliggande storstadsområdena och övriga riket. Prisutvecklingen för villor baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar.

Så har bostadsrättspriserna förändrats i storstäderna:

Region

Stor-Malmö

+ 8%

30 211 kr

Så har villapriserna förändrats i storstäderna:

Region

1 månad

3 månader

12 månader

Medelpris

Riket

3 383 000 kr

Stor-Stockholm

+ 3%

5 926 000 kr

Stor-Göteborg

+ 4%

4 949 000 kr

Stor-Malmö

4 361 000 kr

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 176 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2019 förmedlade företaget cirka 23 500 objekt till ett försäljningsvärde av 52,4 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för fjärde året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2019.

Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Fler bostadsaffärer trots osäkert läge8.5.2020 08:01:00 CESTPressmeddelande

Villapriserna steg med 1 procent i april och snittpriset uppgår nu till 3,4 miljoner kronor. Bostadsrättspriserna sjönk med 1 procent under samma period. En genomsnittlig bostadsrätt kostar nu 2,5 miljoner kronor eller 37 810 kronor per kvadratmeter. Totalt såldes det 4 procent fler bostäder i april jämfört med samma månad förra året. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Bostadsmarknaden påverkas negativt av coronapandemin8.4.2020 08:01:00 CESTPressmeddelande

Villapriserna steg med 1 procent i mars och snittpriset uppgår nu till 3,4 miljoner kronor. Bostadsrättspriserna förblev oförändrade under samma period. En genomsnittlig bostadsrätt kostar nu 2,6 miljoner kronor eller 39 546 kronor per kvadratmeter. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.