Kommunal: En felprioriterad budget

- Medlemmarna i Kommunal kräver fler kollegor. Framöver hoppas jag att politikerna släpper sina ideologiska käpphästar och prioriterar välfärden. Det är vad Sverige behöver, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin i en kommentar till regeringens höstbudget.

Den avskaffade värnskatten, familjeveckan och det så kallade utvecklingsåret kostar tillsammans nio miljarder kronor.

- Bara dessa tre reformer motsvarar 21 000 undersköterskor. Det visar att om partierna väntat med att kräva sina ideologiska käpphästar skulle det redan nu gått att satsa mer på välfärden. Därför anser jag att den här budgeten är felprioriterad, säger Tobias Baudin

- En fungerande välfärd är viktig för medlemmarna i Kommunal. Men välfärden bygger också Sverige som tillväxtnation. Framöver behövs därför både mer resurser och ett nytänkande från partierna. När verkligheten tränger sig på måste politikerna kunna rita om kartan. Signalen från medlemmarna i Kommunal är tydlig: läget inte minst i äldreomsorgen är akut.

Larmen inifrån förskolan: nedskärningarna drabbar barnens hälsa11.3.2024 13:06:00 CET | Pressmeddelande

Läget är pressat för många av Sveriges kommuner och nu förbereder sig personalen inom skola och förskola för den våg av nedskärningar som väntas i år. Nu kommer larmen inifrån om att nedskärningarna riskerar att leda till att läroplanen inte efterlevs. Personalen är även oroliga för att besparingarna i verksamheten kommer leda till sämre mående och hälsa hos barnen. Det visar en enkät som fackförbundet Kommunal gjort.