Kommunal: Regeringen prioriterar fel i vårändringsbudgeten

Det är bra att regeringen går fram med förslag för att höja pensionen för alla dom som jobbat ett helt yrkesliv i välfärden men som ändå fått en allt för låg pension. 1000 kronor extra är en välkommen satsning nu när inflationen gör märkbara hål i medlemmarnas plånböcker.

Förbundsordförande

- Det här kommer göra stor skillnad för många pensionärer som jobbat ett helt liv i välfärden. Riksdagen får inte låta kortsiktigt spel och illvilja stå i vägen för en ordentlig förstärkning hos de äldre som har det tuffast ekonomiskt, säger Malin Ragnegård förbundsordförande Kommunal.

Kommunal saknar satsningar för att underlätta situationen för medlemmarna som fortfarande finns i arbetslivet. Karensensavdraget kommer bli allt mer kännbart i takt med att priserna på el, drivmedel och livsmedel ökar. Avdraget slår redan idag hårt mot många medlemmar och det kommer bli än mer kännbart när priserna ökar.

- Vårändringsbudgeten hade varit ett perfekt tillfälle för regering att förlänga den tillfälliga karensersättningen fram tills utredningen om karensavdraget presenterat sitt resultat. Mikael Damberg väljer istället att hänvisa till en utredning som svar till de nästan 150 000 medlemmar som krävt att karensavdraget avskaffas, säger Malin Ragnegård

Senaste åren med pandemi har visat svart på vitt att villkoren är under all kritik, och att undersköterskor och vårdbiträden drabbades särskilt hårt. Nu måste välfärden rustas så att all personal får de förutsättningar och det skydd som behövs. De investeringar som behövs syns inte i dagens vårändringsbudget.

Förbundsordförande

Kommunal tecknar nytt avtal för räddningstjänstpersonal i beredskap2.5.2022 11:01:00 CEST | Pressmeddelande

Kommunal har tecknat ett nytt avtal för räddningstjänstpersonal i beredskap, en viktig yrkesgrupp i Sveriges totala nationella beredskap. I det nya avtalet tar vi rejäla kliv mot ytterligare förbättrade anställningsvillkor för medlemmarna som är beredskapsanställda inom räddningstjänsten. Bra villkor är avgörande för att möta bristen på yrkeserfaren och välutbildad räddningstjänstpersonal i hela landet.

Kommunal skjuter fram varsel21.4.2022 08:30:09 CEST | Pressmeddelande

Kommunal har på uppmaning av medlarna beslutat att skjuta fram datumet för varsel gällande kollektivavtalet med Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation till den 29 april kl. 09.00. Varslet berör en blockad och en strejk för vissa arbetstagare, dessa åtgärder kommer i så fall träda i kraft samtidigt. Anledningen till att varslet skjuts upp är frågornas ytterst komplicerade natur och för att ge medlarna och båda parter mer tid att nå en lösning i konflikten, detta enligt god sed på svensk arbetsmarknad. - Vi vill hitta en lösning som är bra för medlemmarna i Kommunal. En strejk är alltid en sista utväg och absolut inget vi gör lättvindigt. Nu får vi se om mer tid till medling kan leda till ett bra avtal. Kommunal står fast vid kravet om likvärdiga omställningsmöjligheter som flertalet på svensk arbetsmarknad redan har, utan villkorsförsämringar, säger Johan Ingelskog, avtalssekreterare Kommunal. Fakta om Kommunals varsel Medling fortskrider fram till den 29 april och samtal förs just nu