Kommunal: Regeringen prioriterar fel i vårändringsbudgeten

Det är bra att regeringen går fram med förslag för att höja pensionen för alla dom som jobbat ett helt yrkesliv i välfärden men som ändå fått en allt för låg pension. 1000 kronor extra är en välkommen satsning nu när inflationen gör märkbara hål i medlemmarnas plånböcker.

Förbundsordförande

- Det här kommer göra stor skillnad för många pensionärer som jobbat ett helt liv i välfärden. Riksdagen får inte låta kortsiktigt spel och illvilja stå i vägen för en ordentlig förstärkning hos de äldre som har det tuffast ekonomiskt, säger Malin Ragnegård förbundsordförande Kommunal.

Kommunal saknar satsningar för att underlätta situationen för medlemmarna som fortfarande finns i arbetslivet. Karensensavdraget kommer bli allt mer kännbart i takt med att priserna på el, drivmedel och livsmedel ökar. Avdraget slår redan idag hårt mot många medlemmar och det kommer bli än mer kännbart när priserna ökar.

- Vårändringsbudgeten hade varit ett perfekt tillfälle för regering att förlänga den tillfälliga karensersättningen fram tills utredningen om karensavdraget presenterat sitt resultat. Mikael Damberg väljer istället att hänvisa till en utredning som svar till de nästan 150 000 medlemmar som krävt att karensavdraget avskaffas, säger Malin Ragnegård

Senaste åren med pandemi har visat svart på vitt att villkoren är under all kritik, och att undersköterskor och vårdbiträden drabbades särskilt hårt. Nu måste välfärden rustas så att all personal får de förutsättningar och det skydd som behövs. De investeringar som behövs syns inte i dagens vårändringsbudget.

Förbundsordförande

Ny överenskommelse för ökad anställningstrygghet20.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter konstruktiva förhandlingar så har Kommunal och Vårdföretagarna kommit överens om att de nya reglerna om särskild visstidsanställning kommer att bli tillämpliga på avtalsområdena vård och behandling samt omsorg och äldreomsorg. Det innebär att Kommunal nu säkerställt att den viktigaste anställningsskyddsfrågan inom paketet trygghet och omställning får fullt genomslag på avtalsområdena. Resultatet av förhandlingarna kommer stärka medlemmarnas ställning på arbetsmarknaden och öka tryggheten.