Kommunal starkt kritiska till flera delar i ny Rut-utredningen

Kommunal ställer sig kritiska till delar i Rut-utredningens slutbetänkande. Kommunal anser att fler rut-tjänster riktade till äldre skulle leda till ökad ojämlikhet och riskera att äldreomsorgen urholkas.

I dag överlämnades Rut-utredningens slutbetänkande Rutavdrag för äldre (SOU 2020:52) till regeringen. Utredningen föreslår att äldre personer ska kunna göra avdrag för fler tjänster än vad övriga skattepliktiga personer får göra.

Samtidigt drar Rut-utredningen slutsatsen att det saknas ett uttalat behov av ett särskilt äldre-rut och att det inte vore lämpligt att införa. Kommunal instämmer helt med utredningens slutsats och förväntar sig nu att regeringen och samarbetspartierna skrotar förslaget om äldre-rut en gång för alla.

Blir detta beslut verklighet riskerar vi att se ett systemskifte inom svensk äldreomsorg. Jag förutsätter att den socialdemokratiskt ledda regeringen aldrig lägger fram ett sådant här förslag till riksdagen, säger Tobias Baudin, förbundsordförande för Kommunal.

Ett utökat äldre-rut skulle innebära att våra gemensamma skattemedel finansierar en satsning som leder till ökad ojämlikhet. Det skulle leda till undanträngningseffekter gentemot hemtjänsten, gå i konflikt med de politiska målen för äldreomsorgen och hota äldreomsorgens kvalitet, säger Tobias Baudin, förbundsordförande för Kommunal.

Kommunal kommenterar Coronakommissionens andra delbetänkande29.10.2021 15:20:15 CEST | Pressmeddelande

Idag överlämnade Coronakommissionen sitt andra delbetänkande till socialminister Lena Hallengren. Kommunal varnade långt innan pandemin om att den svenska vården och omsorgen saknade marginaler och befann sig i en bemanningskris. När det gäller omställningen i hälso- och sjukvården konstaterar kommissionen att det i stor utsträckning är personalens förtjänst men att priset blev en extrem arbetsbelastning för de anställda.

Kommunal: Bra steg mot en mänskligare sjukförsäkring8.9.2021 15:14:27 CEST | Pressmeddelande

Under onsdagen presenterades regeringens budgetförslag med koppling till sjukförsäkringen. Bland annat föreslås att 365-dagars regeln monteras ned och att arbetsförmågeprövning för sjukpenning förändras från 62 års ålder. Regeringen meddelar också att man kommer tillsätta en utredning för att se över behovet av att ändra i karensavdraget till exempel för kontaktyrken inom hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen.