Kommuner visar journalinformation via 1177 Vårdguiden

E-tjänsten Journalen gör det möjligt för invånarna att läsa journalinformation från hälso- och sjukvård och tandvård, via nätet och genom inloggning i 1177 Vårdguiden. Anteckningar från vårdbesök, information om vaccinationer, remisser, diagnoser, tandvård, läkemedel och provresultat har tidigare funnits tillgängliga via tjänsten Journalen som används av alla regioner. Nu har även kommunerna bestämt att låta invånare att ta del av sin kommunala journalinformation via 1177 Vårdguiden. Först ut är Västerås stad och kommunerna i Jönköpings län.

Från och med januari visar Västerås stad journalinformation från alla verksamheter, och all hälso- och sjukvårdsdokumentation från samtliga yrkesroller. Region Västmanland arbetar sedan tidigare med sammanhållen journal med möjlighet att visa journalinformation. Nu ansluter Västerås Stad till samma modell.

-       För oss är det en självklarhet att invånarna ska få tillgång till även sin kommunala journal via 1177 Vårdguiden, säger Anne Almqvist digitaliseringsstrateg i Västerås stad.

Kommunen visar journalinformation retroaktivt från november 2019 och det är information som t ex anteckningar, vårdkontakter och loggar. Kommunen har tidigare visat journalinformation för behörig vårdpersonal via Nationell patientöversikt, NPÖ.

-       Det är en stor fördel att vi använder samma system som regionen. Vi har kunnat nyttja regionens kompetens och vi använder nu samma begrepp och termer, vilket underlättar för patienten, säger Anne Almqvist.

Kommunerna i Jönköpings län började i maj att visa journalinformation från elevhälsans medicinska insats. Arbetet har bedrivits i projekt, med pilotkommunerna Nässjö och Vetlanda som nu visar vaccinationer och tillväxtkurvor. Projektet har tagit fram rekommenderat arbetssätt för skolsköterskor för vaccinationer och utbildning i vårddokumentation.

-       Mottagandet har varit positivt hos elevhälsans personal. Vårdnadshavarna är också mycket positiva och tycker det är bra att alla vaccinationer och tillväxtdata nu finns samlad i e-tjänsten Journalen på 1177 Vårdguiden, säger projektledare Inga Jonzon Eriksson.

Skolchefer, elevhälsochefer och medicinsk ledningsansvariga skolsköterskor har varit delaktiga och informerats kontinuerligt. Informationsmaterial för vårdnadshavare till barn 0–13 år och ungdomar över 16 år som skolsköterskorna kan lämna ut har även tagits fram.

Anne Almqvist, digitaliseringsstrateg Västerås stad 073-983 80 82
Inga Jonzon Eriksson, projektledare Region Jönköping 010-242 42 53

Inera ägs av SKR, regioner och kommuner. Inera koordinerar och stöttar utveckling för  regioner och kommuner kring digitala lösningar. Exempel på tjänster som regioner valt att samarbeta kring är 1177 Vårdguiden, Vårdhandboken, UMO, e-tjänsten Journalen och Nationell patientöversikt. Samverkan gäller även läkemedelstjänster och säkerhetslösningar. Inera ansvarar för den tekniska infrastrukturen och arkitekturen som är en förutsättning för de nationella tjänsterna.

Digital utveckling för hela Sveriges vård i 1177 Vårdguiden24.6.2020 08:30:42 CESTPressmeddelande

Smittspridningen av covid-19 har ökat takten i vårdens digitalisering, med nya nationella och regionala lösningar. Inom ramen för överenskommelsen mellan SKR och regeringen om God och nära vård har Inera på kort tid utvecklat nya funktioner i 1177 Vårdguiden. När behovet av provtagning för covid-19 ökade veckorna innan midsommar skruvades utvecklingstakten upp ytterligare. Ett par dagar efter lansering hade mer än 100 000 stockholmare beställt provtagningar via 1177 Vårdguiden och stora delar av landet är på gång att använda den möjligheten.

Digitalt möte – ny och kraftfull produkt för video- och distansmöten i kommuner och regioner3.6.2020 09:57:41 CESTPressmeddelande

Samhället har på kort tid ställt om och anpassat arbetssätt från fysiskt till digitalt via video och distansmöten. I regioner och kommuner har behoven ökat radikalt i olika verksamheter. För att möta de större behoven har Inera och SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) på kort tid nu utvecklat den nya tjänsten Digitalt möte, inom tjänsten Video- och distansmöte. Digitalt möte skapar nytta för kommuner och regioner, eftersom det blir både säkrare och enklare att använda videomöten för kontakt med invånare och för förvaltning.