Kommunicera med ålar, går det?

I det nya kunskapscentret på Skansen, Baltic Sea Science Center, finns tre stora akvarier för rovfisk, stimfisk och sötvattenfisk. De börjar nu befolkas av lax, torsk, smörbult, ål, plattfisk, sarv, braxen och flera andra små och stora fiskar som ska visa oss hur Östersjöns liv under ytan ser ut. Patrik Jakubowski och Emma Alsing Skoog är två marinbiologer som nu börjat som akvarister på kunskapscentret för att sköta om djuren i akvarierna.
En torsk flyttar ut i rovfiskakvariet. Foto: Skansen.

De flesta ser kanske på fiskar som kallblodiga varelser men Patrik och Emma, som kommer från det numera nedlagda Aquaria, och som arbetat med fiskar länge, ser att det inte stämmer.

-Vi hade fyra rockor på Aquaria och de var alla individer. Någon ville ha maten serverad på ett sätt, en annan snodde alltid någon annans mat och någon var mindre framfusig än de andra.

Under tiden som vi pratar simmar en ung torsk förbi det gamla vraket, en av alla spännande inredningsdetaljer, i rovfiskakvariet.

-Den torsken var en av några individer som hade svårt med tryckförändringen när de togs upp, berättar Patrik. Men det lyckades vi lösa och idag mår de bra.

-Vi fick sätta torskarna i en bur och sänka ner dem till fyra meters djup och handmata dem, säger Emma. Efter en tid kunde vi släppa ut dem i rovfiskakvariet med de andra fiskarna.

De kan urskilja individuella beteenden och gemensamma trender hos djuren.

-De vill inte ha samma mat morgon och kväll, säger Patrik. Är det räkor på morgonen så får det bli sill på kvällen.

-Och de kan vara rätt petiga med maten, säger Emma. Får de musslor till exempel så vill de inte börja med den delen som suttit mot skalet utan med den mjuka muskeln.

Ett projekt som är på gång är att klickerträna djuren, och ålarna är först ut. Klickerträning är ett sätt att träna djur med positiv förstärkning. Man använder en klicker, en plastdosa med en tunn metallskiva som avger ett "klick" när man trycker på den. Det här fungerar också under vatten, och klicket betingar man med en belöning - oftast något gott att äta.

-Vi gör det för att kunna se att de mår bra, och också för att göra det mindre stressigt att bli hanterade och flyttade på om vi skulle behöva göra det, säger Patrik.

-Kan man kommunicera med ålar?

-Ja, med hjälp av god mat kan man det, säger Patrik och Emma. Pilgrimsmusslor är allra bäst, men råa räkor går också ner.

En torsk flyttar ut i rovfiskakvariet. Foto: Skansen.
Anna Björn, enhetschef på BSSC, Patrik Jakubowksi och Emma Alsing Skoog diskuterar flyttstrategi. Foto: Skansen.
Ett nygammalt vrak i rovfiskakvariet på Baltic Sea Science Center. Foto: Skansen.

Mitt på den gröna ön Djurgården i Stockholm finns Skansen. En plats som levandegör upplevelser av natur och kultur – nu, då och i framtiden. Stiftelsen Skansen är världens äldsta friluftsmuseum, grundat 1891 av Artur Hazelius, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till oss.