Kommunicera med ålar, går det?
De flesta ser kanske på fiskar som kallblodiga varelser men Patrik och Emma, som kommer från det numera nedlagda Aquaria, och som arbetat med fiskar länge, ser att det inte stämmer.
-Vi hade fyra rockor på Aquaria och de var alla individer. Någon ville ha maten serverad på ett sätt, en annan snodde alltid någon annans mat och någon var mindre framfusig än de andra.
Under tiden som vi pratar simmar en ung torsk förbi det gamla vraket, en av alla spännande inredningsdetaljer, i rovfiskakvariet.
-Den torsken var en av några individer som hade svårt med tryckförändringen när de togs upp, berättar Patrik. Men det lyckades vi lösa och idag mår de bra.
-Vi fick sätta torskarna i en bur och sänka ner dem till fyra meters djup och handmata dem, säger Emma. Efter en tid kunde vi släppa ut dem i rovfiskakvariet med de andra fiskarna.
De kan urskilja individuella beteenden och gemensamma trender hos djuren.
-De vill inte ha samma mat morgon och kväll, säger Patrik. Är det räkor på morgonen så får det bli sill på kvällen.
-Och de kan vara rätt petiga med maten, säger Emma. Får de musslor till exempel så vill de inte börja med den delen som suttit mot skalet utan med den mjuka muskeln.
Ett projekt som är på gång är att klickerträna djuren, och ålarna är först ut. Klickerträning är ett sätt att träna djur med positiv förstärkning. Man använder en klicker, en plastdosa med en tunn metallskiva som avger ett "klick" när man trycker på den. Det här fungerar också under vatten, och klicket betingar man med en belöning - oftast något gott att äta.
-Vi gör det för att kunna se att de mår bra, och också för att göra det mindre stressigt att bli hanterade och flyttade på om vi skulle behöva göra det, säger Patrik.
-Kan man kommunicera med ålar?
-Ja, med hjälp av god mat kan man det, säger Patrik och Emma. Pilgrimsmusslor är allra bäst, men råa räkor går också ner.
Bilder
Om
Mitt på den gröna ön Djurgården i Stockholm finns Skansen. En plats som levandegör upplevelser av natur och kultur – nu, då och i framtiden. Stiftelsen Skansen är världens äldsta friluftsmuseum, grundat 1891 av Artur Hazelius, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till oss.
Följ Stiftelsen Skansen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Stiftelsen Skansen
Gift er bland djuren, i Seglora kyrka eller med utsikt över Stockholm – Drop in-bröllop får ny skrud20.3.2024 10:52:47 CET | Pressmeddelande
Den 15 juni är den uppskattade traditionen “Drop in-bröllop” tillbaka på Skansen. Årets stora nyhet är att alla par som vill gifta sig för första gången kan förboka en tid och en plats för sin vigsel, eller som tidigare år komma spontant och tilldelas en vacker plats på Skansen.
Trollpackor, vårkonserter och äggskola när Skansen firar påsk18.3.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande
Den 28 mars börjar årets påsk på Skansen – ett traditionsfyllt äventyr för alla åldrar. Färdas bakåt i tiden och upplev hur påsken firats förr, gå på vårkonsert, möt trollpackor och påskkärringar, bind en egen kvast eller prova på ukrainsk äggmålning.
Skansen är Sveriges mest hållbara varumärke inom rese- och turismbranschen enligt svenska konsumenter8.3.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande
För andra året i rad har Stiftelsen Skansen utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke inom rese- och turismbranschen. Utmärkelsen baseras på varumärkesstudien Sustainable Brand Index 2024, där konsumenter har fått tycka till om hur hållbara svenska varumärken är.
Skansen lanserar loppis – utökar sin satsning på återbruk27.2.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande
Skansen satsar på återbruk och uppmuntrar till en mer medveten konsumtion när man för första gången någonsin slår upp portarna till en alldeles egen Loppis. Under söndagar i april kommer Skansens tivoliområde och dansbana, Galejan, att fyllas av härligt återbruk för alla gäster.
Skansen prisas av stockholmarna för starkaste varumärke och trivsammaste miljön 202421.2.2024 10:23:49 CET | Pressmeddelande
Stiftelsen Skansen har utsetts till årets ”starkaste varumärke” och "trivsammaste miljön" i Evimetrix årliga undersökning av stockholmarnas favoritmuseum. Dessutom prisas man för sitt arbete med barnperspektivet. Utmärkelser ges till de museer som stockholmarna själva uppskattar mest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum