Konflikten avblåst - Almega och Kommunal tackar ja till medlarnas bud

Vårdföretagarna inom Almega och Kommunal har idag båda tackat ja till medlarnas bud och tecknat avtal för anställda inom privat vård och omsorg, samt äldreomsorg. Ett avtal som ryms inom de ramar som arbetsmarknadens parter satt upp, det så kallade märket. Detta innebär att den varslade konflikt som skulle brutit ut på fredag samt den 22 januari ställs in.

Antje Dedering, förbundsdirektör för Vårdföretagarna.

– Det har varit tuffa förhandlingar men jag är lättad över att vi kommit överens om ett nytt avtal där bland annat en extrasatsning på yrkesutbildade ryms inom det så kallade märket. Vi har varit positiva till en extrasatsning så länge den har kunnat finansieras, vilket den nu har. Det här innebär att våra medlemsföretag och deras medarbetare kan ägna all kraft åt att ge vård och omsorg i en situation där det behövs som allra mest och att de kan fortsätta ta ansvar under den pandemi som nu råder, säger Antje Dedering, förbundsdirektör för Vårdföretagarna.

Det nya avtalet innebär att vi håller oss inom den grundläggande överenskommelse som finns på svensk arbetsmarknad, det så kallade märket, och samtidigt gör en extra satsning på yrkesutbildade.

Att vi nu har ett avtal i hamn innebär att risken för strejk är undanröjd. En utbruten konflikt mitt under pandemin hade riskerat att drabba patienter och äldre väldigt hårt. Våra medlemsföretag kan nu fortsätta att leverera sina viktiga tjänster utan avbrott, säger Antje Dedering.

Antje Dedering, förbundsdirektör för Vårdföretagarna.