Ozoneair

Köpguide: att tänka på innan du köper ozongenerator

Går du i tankarna att införskaffa en ozongenerator för att fräscha upp luften i ditt hem eller ta bort en dålig lukt som har besvärat dig? Det finns olika ozongeneratorer på marknaden. Men hur skiljer de sig från varandra - och vad avgör om ozongeneratorn är säkert att använda och ger ett bra slutresultat? Här är din köpguide inför köpet.

Så skiljer sig en ozongenerator från en luftrenare

Först och främst: Det är vanligt att förväxla ozongeneratorer med luftrenare, men i själva verket är de två helt olika produkter.

• En luftrenare förlitar sig oftast på ett filter som fångar partiklar (från damm, pollen eller andra luftföroreningar), och de måste arbeta kontinuerligt för att rena luften. De angriper därmed inte källan till problemet utan snarare de restprodukter som frigörs ut i luften.
  • En ozongenerator använder du enbart  vid enstaka tillfällen för att utföra en så kallade ozonbehandling. Detta medför att hela utrymmet saneras med hjälp av ozon. En ozongenerator är verksam mot dålig lukt, mögel, bakterier, allergener och andra skadlig mikroorganismer som oskadliggörs på några timmar. Genom att använda Ozoneair kan även lukter elimineras som fått fäste i ytor och material. Du blir av med inbitna lukter från exempelvis mögel, rök, urin och kemikalier.
  • I de flesta fall räcker det med en enstaka behandling för få bort de svåraste lukterna permanent, såvida de inte återintroduceras i utrymmet, berättar Johan Lundberg, grundare av Ozoneair, ett teknikföretag i Luleå.

Luftrenare med ozon

En ozongenerator producerar höga mängder ozon vilket innebär att man inte ska vistas i utrymmet under tiden den är aktiverad. Det finns dock luftrenare som antingen använder låga halter av ozon för att rena luften som fortfarande gör det säkert att vistas i utrymmet eller luftrenare som enbart använder ozonet i själva produkten för att bättre rena luften.

Ozoneair Purify är en luftrenare som använder ozon för att bättra rena luften som passerar genom produkten. Ozonet bildas inuti luftrenaren och bryts sönder innan den renade luften åter skickas ut i utrymmet. Det innebär att det inte är någon risk att man andas in onödigt mycket ozon under tiden man är i utrymmet.

Luftrenare med ozon som exempelvis Ozoneair Purify är mycket effektiva när det kommer till att ta bort dålig lukt, virus och bakterier.

Hur fungerar ozongeneratorer?

Ozon är en gas som är naturligt förekommande i atmosfären och kallas även för aktivt syre. Ozon är ett starkt oxidationsmedel och molekylen består av tre syreatomer. Vid kontakt med illaluktande molekyler oxideras de av ozonet och lukten försvinner. Ozon angriper också cellväggarna i bakterier och mögelsporer så att de inte längre kan reproduceras.

Efter oxidation återgår ozonet till vanligt syre igen, därmed finns det inte kvar något ozon i utrymmet som har sanerats om man väntar en stund efter behandlingen.

Hur tillverkar ozongeneratorn ozon?

Man bör vara uppmärksam på hur ozongeneratorn producerar ozonet. Vissa generatorer kan nämligen ge upphov till oönskade restprodukter som rentav kan vara hälsofarligt.

En ozongenerator tillverkar ozon genom att omvandla syre (O2) i luften till ozon (O3) genom elektriska urladdningar. Det syre som passerar genom dessa elektriska fält bryts ner till enskilda syreatomer (O) som snabbt binder sig till syremolekyler i luften och bildar ozon.

MEN: det finns olika tekniker för att tillverka ozon som tillämpas i ozongeneratorer - högfrekvent koronaurladdning eller den egenutvecklade tekniken som tillämpas i Ozoneair. Vid högfrekvent koronaurladdning uppstår höga koncentrationer av ozon och då kan även skadliga ämnen bildas, däribland svavelsyra och kväveoxid. Dessa ämnen kan vara hälsoskadliga för människor och djur och kan även skada material i utrymmet som saneras.

Därför är ozongenerator från Ozoneair trygg att använda

Ozoneair tillämpar en teknik som inte bildar skadliga restprodukter, vilket gör dem till ett säkert val. Ozoneair är den bäst säljande ozongeneratorn som sålts i mer än 40.000 exemplar vilket innebär att det är ett beprövat och tryggt val.

• Ozoneair tillämpar urladdningar av svagare intensitet men på en mycket större yta vilket undviker att skadliga restprodukter uppkommer. Detta innebär också andra fördelar med ozongeneratorn som exempelvis stabilare funktion, längre livslängd och bättre effekt av behandlingen, förklarar Johan Lundberg, grundare av Ozoneair.
En konventionell ozongenerator Ozongenerator från Ozoneair
 För att se det här innehållet från ozoneair.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.  För att se det här innehållet från ozoneair.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Hur styrs ozongeneratorn?

Att rätt mängd ozon används under rätt tid är nyckeln till ett bra behandlingsresultat. Det är också avgörande för att undvika skador till följ av för hög ozonkoncentration som annars kan uppkomma på plast, gummi, elektronik och övriga material.

En konventionell ozongenerator sprider ut mest ozon närmast apparaten och arbetar endast i en timme. Den höga halten ozon runt apparaten medför risk för skador på material. Vidare behöver du ofta upprepa behandlingen eftersom många luktproblem kräver mer än en timmes behandling.

Så arbetar en Ozoneair ozongenerator

Ozoneair har utvecklat en ozongenerator med en unik styrteknik som anpassar mängden ozon utifrån utrymmet storlek. Ozongeneratorn arbetar dessutom i oscillerande intervaller vilket innebär att intensiteten varieras när ozonet sprids ut. Detta medför en jämnare spridning av ozon i hela utrymmet och att gasen kan arbete på djupet.

• Ozoneair arbetar på autopilot och beräknar själv optimal behandlingstid och rätt nivå ozon utifrån utrymmet storlek. På så sätt maximeras effekten samtidigt som risken för skador elimineras. Ozoneair har testkörts i tusentals timmar för att säkra att den inte kan skada något material, berättar Johan Lundberg

Köp Ozoneair Ozongenerator

Ozoneair är en beprövad svensk ozongenerator som sålts i mer än 40.000 exemplar i stora delar av världen. Ozoneair ozongenerator kommer med 5 års garanti.

Ozoneair
Handelsvägen 19
97345 Luleå

Ozoneair är ett svenskt teknikföretag med ozonrengöring som specialitet. Vårt huvudkontor finns i Luleå. Med innovativ teknik producerar vi högkvalitativa reningsprodukter som är enkla och säkra att använda. Ozoneair har utvecklat en unik ozongenerator för hemmabruk som tar bort svåra lukter med ozon. Produkten lanserades 2018 och har blivit en succé. Den har sålt i över 37 000 exemplar och förra året omsatte företaget runt 100 miljoner kronor, varav 60 miljoner på den svenska marknaden.