Kort bindningstid mest populärt även i maj

Under maj valde 53 procent av SBAB:s nya villakunder bolån med tre månaders bindningstid på hela bolånet, vilket är en ökning sedan april då motsvarande andel villakunder var 43 procent. 56 procent av bostadsrättskunderna valde tre månaders bindningstid på hela bolånet i maj (46 procent i april). 31 respektive 27 procent av villa- och bostadsrättskunderna valde i stället att binda hela bolånet. Bland dem var ett års bindningstid vanligast. 18 procent av villakunderna respektive 17 procent av bostadsrättskunderna valde en mix av rörligt och bundet.

Nedan följer en sammanställning av hur SBAB:s nya kunder valde att göra med sina bolån under maj 2022, jämfört med i april 2022 och maj för ett respektive två år sedan.

Villalån

Maj 22

April 22

Maj 21

Maj 20

Allt bundet

31

35

31

18

Allt 3 mån

53

43

53

67

Mix

18

21

15

Källa: SBAB:s nya villakunder i maj. Avrundning förekommer vilket gör att summan inte alltid blir 100 %.

Bostadsrättslån

Maj 22

April 22

Maj 21

Maj 20

Allt bundet

27

36

39

21

Allt 3 mån

56

46

64

Mix

17

19

15

Källa: SBAB:s nya bostadsrättskunder i maj. Avrundning förekommer vilket gör att summan inte alltid blir 100 %.

– Räntan var i maj lägst på bolån med tre månaders bindningstid vilket kan ha påverkat bolånetagarnas val av räntebindningstid. Många människor är troligen nu samtidigt oroliga över ökade räntekostnader. Detta i synnerhet sedan också annat som att handla mat, köra bil och tända lampan har blivit dyrare. Vi lämnar nu en period när många hushåll haft mycket pengar över på grund av låg inflation och låga räntor. Många blev under pandemin också begränsade i sitt rese- och konsumtionsmönster och upplevde att de hade mer pengar över än tidigare, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

– Många hushåll, tror jag, har lättare att ta till sig effekten av stigande räntor i kronor än i procent. Informationen om räntan är dessutom generell men hur den påverkar är högst individuellt. Är du orolig så är mitt bästa tips att räkna, räkna och räkna igen. Ta reda på vad stigande räntor innebär för just dig i kronor och ören. Förbered dig på ökade kostnader och öka ditt sparande om du kan. Gör också en prioriteringslista och spalta upp vad kan du göra avkall på, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

För den som vill veta mer om ränteläge och val av bindningstid, läs mer här.

För mer information, vänligen kontakta:

Claudia Wörmann, Boendeekonom, SBAB. Tel: 0709-906814. E-post: claudia.wormann@sbab.se

Douglas Norström, Presschef, SBAB. Tel: 0730-271965. E-post: douglas.norstrom@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 292 000 och 402 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2022). Antal medarbetare (FTE) är 818. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Överskott i nyproduktionen av hyresrätter för riket som helhet9.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

För första gången sedan SBAB började följa balansen i nyproduktionen av bostäder finns nu ett överskott på hyresrätter för Sverige som helhet. Överskottet är störst i Västra Götaland, men även Skåne län visar ett överskott. Den nedåtgående trenden mot underskott på nyproducerade villor har mattats av något på senare tid. I Stockholms län består dock underskottet på villor. Det finns nu också en tydlig nedåttrend mot ett underskott på bostadsrätter för Sverige som helhet. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för första kvartalet 2022.

Räntefrossan har börjat – brett fallande bostadspriser i hela Sverige i maj2.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Priserna på lägenheter föll i samtliga regioner i maj och som mest i Sveriges tre storstadsområden. I Storstockholm och Storgöteborg är den tidigare uppgången i inledningen av året nu helt utraderad. Villapriserna föll i fyra av sex regioner och som mest i Storstockholm och Storgöteborg. I Norra Sverige och Stormalmö steg villapriserna svagt. I samtliga regioner, med undantag för villor i Norra Sverige, ligger nu bostadspriserna under sina tidigare toppnoteringar. Säsongsjusterad data ger dock en mindre alarmistisk bild även om de bör tolkas med försiktighet. Detta visar SBAB och Boolis prisindex HPI som baseras på samtliga på Booli registrerade bostadsförsäljningar under maj.

Färre tror på stigande fritidshuspriser 202231.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I SBAB:s årliga undersökning Fritidshusmarknaden framgår att hälften av de tillfrågade tror på stigande fritidshuspriser i år. Det är en minskning mot föregående år då 68 procent spådde stigande fritidshuspriser. 32 procent bedömer att högre el- och drivmedelspriser påverkar köpintresset negativt. Gotland hamnar högst upp på årets topp-fem-lista över var man helst vill ha fritidshus och semestra. Stockholms skärgård placerar sig inte längre på topp-fem-listan.