Kort bindningstid mest populärt även i maj

Under maj valde 53 procent av SBAB:s nya villakunder bolån med tre månaders bindningstid på hela bolånet, vilket är en ökning sedan april då motsvarande andel villakunder var 43 procent. 56 procent av bostadsrättskunderna valde tre månaders bindningstid på hela bolånet i maj (46 procent i april). 31 respektive 27 procent av villa- och bostadsrättskunderna valde i stället att binda hela bolånet. Bland dem var ett års bindningstid vanligast. 18 procent av villakunderna respektive 17 procent av bostadsrättskunderna valde en mix av rörligt och bundet.

Nedan följer en sammanställning av hur SBAB:s nya kunder valde att göra med sina bolån under maj 2022, jämfört med i april 2022 och maj för ett respektive två år sedan.

Villalån

Maj 22

April 22

Maj 21

Maj 20

Allt bundet

31

35

31

18

Allt 3 mån

53

43

53

67

Mix

18

21

15

Källa: SBAB:s nya villakunder i maj. Avrundning förekommer vilket gör att summan inte alltid blir 100 %.

Bostadsrättslån

Maj 22

April 22

Maj 21

Maj 20

Allt bundet

27

36

39

21

Allt 3 mån

56

46

64

Mix

17

19

15

Källa: SBAB:s nya bostadsrättskunder i maj. Avrundning förekommer vilket gör att summan inte alltid blir 100 %.

– Räntan var i maj lägst på bolån med tre månaders bindningstid vilket kan ha påverkat bolånetagarnas val av räntebindningstid. Många människor är troligen nu samtidigt oroliga över ökade räntekostnader. Detta i synnerhet sedan också annat som att handla mat, köra bil och tända lampan har blivit dyrare. Vi lämnar nu en period när många hushåll haft mycket pengar över på grund av låg inflation och låga räntor. Många blev under pandemin också begränsade i sitt rese- och konsumtionsmönster och upplevde att de hade mer pengar över än tidigare, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

– Många hushåll, tror jag, har lättare att ta till sig effekten av stigande räntor i kronor än i procent. Informationen om räntan är dessutom generell men hur den påverkar är högst individuellt. Är du orolig så är mitt bästa tips att räkna, räkna och räkna igen. Ta reda på vad stigande räntor innebär för just dig i kronor och ören. Förbered dig på ökade kostnader och öka ditt sparande om du kan. Gör också en prioriteringslista och spalta upp vad kan du göra avkall på, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

För den som vill veta mer om ränteläge och val av bindningstid, läs mer här.

För mer information, vänligen kontakta:

Claudia Wörmann, Boendeekonom, SBAB. Tel: 0709-906814. E-post: claudia.wormann@sbab.se

Douglas Norström, Presschef, SBAB. Tel: 0730-271965. E-post: douglas.norstrom@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 292 000 och 402 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2022). Antal medarbetare (FTE) är 818. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

70 procent av mäklarna tror på ökad efterfrågan på bostäder28.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges storstadsmäklare tror på en starkare efterfrågan på bostäder under årets andra kvartal. Senast optimismen var i närheten av så stor var inför det första kvartalet av 2020, före pandemin. Dessutom tror nästan hälften av mäklarna på stigande bostadspriser vilket är den högsta andelen på tre år, enligt SBAB:s undersökning Mäklarbarometern. De främsta skälen till våryran på bostadsmarknaden är sannolikt ett uppdämt behov av att flytta och en tro på en lägre styrränta.

Nu prövas Riksbankens självständighet gentemot ECB21.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Inflationen fortsatte att sjunka i februari. De globala faktorer som drog upp inflationen i Sverige har utvecklats åt rätt håll vilket talar för fortsatt fallande inflation framöver. Inhemska faktorer i form av ökande arbetslöshet, och – relativt omvärlden – måttliga löneökningar och större räntekänslighet, bör väga tyngre än oron för kronkursen sett till frågan om Riksbanken kan sänka räntan före ECB eller inte. Styrräntan bör sänkas i maj och ytterligare fyra gånger i år. Den rörliga bolåneräntan väntas sjunka under 4 procent till januari nästa år och ner mot 3,3 procent på två års sikt. Givet nuvarande räntesättning och prognos över räntor med olika bindningstider är räntebindningsvalet långt ifrån givet.

30-procentig uppgång i byggkostnaderna bidrar till kompakt mörker i bostadsbyggandet18.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Försäljningen av nya bostäder går alltjämt mycket knackigt och bostadsbyggandet tvärdyker. Den genomsnittliga försäljningstiden för de bostäder som ändå säljs ligger på över ett år. Byggkostnader, som på tre år har ökat med över 30 procent, utgör en stor del av problemet. Andelen prissänkta nya bostäder ligger kvar på höga nivåer. Om man bortser från behovet av nya bostäder och tittar på efterfrågan på nya bostäder med hänsyn tagen till hushållens faktiska betalningsmöjligheter, var det under kvartal fyra förra året i stort sett balans i förhållande till utbudet för nya bostäder inom samtliga boendeformer för Sverige som helhet, visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI). Däremot finns stora lokala och regionala variationer, med exempelvis ett överskott på nya bostadsrätter i Västra Götalands län.