Kraftig ökning av bokningar efter snöovädret

Efter förra veckans snöoväder som sträckte sig över Sverige har det totala antalet bokningar av flyg till varmare destinationer ökat med 40%, detta enligt Tickets bokningsstatistik. Resor till varmare destinationer är mest populära när svenska resenärer bokar flyg under den långvariga vintern - Malaga och Alicante ligger i topp.

Den senaste snöstormen har skapat en stor efterfrågan på resor till varmare destinationer. Malaga och Alicante ligger i topp när svenskarna vill ha varmare väder, men även längre flygresor som Bangkok finns med på topplistan.

-          Vinterhalvåret är en period där vi brukar se en ökning av resor till varmare destinationer, men när vintern håller i sig så länge som den gör i år är det såklart naturligt att man till större grad vill garantera sin solchans för året, säger Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

Förra veckans snöoväder var det inte många som undkom, och med det kom även ett resesug till varmare breddgrader. Tickets bokningsstatistik visar att flygbokningarna drog iväg med 40% under helgen. Destinationerna för dessa bokningar var övervägande varmare platser, så som Malaga och Alicante. Under vinterhalvåret tenderar svenska resenärer att boka resor till varmare resmål, men helgens intensiva bokningsfrekvens förklaras bäst tack vare den senaste tidens intensiva snöoväder.

-          En kombination av att resandet tar fart igen efter flera år som många har fått semestra på hemmaplan och den långa vintern ligger troligtvis bakom den plötsliga rushen av bokningar. Vi nordbor är vana vid få soltimmar under vinterhalvåret, men vi vill ändå garantera vår solchans varje år, och det ser vi här i vår bokningstatistik där flest flyg bokas till varmare destinationer, säger Vincent Goodbrand.

Hit bokade svenskarna mest under snöovädret

1. Malaga
  2. Alicante
  3. Paris
  4. London
  5. Bangkok

Vincent Goodbrand
vincent.goodbrand@ticket.se, 070-795 84 09

Ticket är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Ticket har 70 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo. Försäljningen uppgår till ca 7 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda.