Kraftsamling för säkrare fyrhjulingar och mopedbilar
Intresset för fyrhjulingar och mopedbilar växer. Cirka 190 000 registrerade fyrhjulingar och 12 000 mopedbilar finns i Sverige. Varje år omkommer cirka 10 personer på fyrhjulingar, de flesta på väg. Cirka 60 personer skadas i olyckor med mopedbilar varje år. Myndigheter, näringsliv och intresseorganisationer ställer sig nu bakom ”Säker användning av fyrhjulingar, mopedbilar, traktorer och motorredskap – gemensam inriktning 2020” för att hitta åtgärder som kan rädda liv.
– Vi behöver samla kunskapsläget för att kunna prioritera rätt insatser. Nollvisionen och nuvarande etappmål kräver en kombination av effektiva åtgärder på både kort och lång sikt, för att uppnå en säker trafik med fyrhjulingar, mopedbilar, traktorer och motorredskap, säger utredningsledare Jörgen Persson Trafikverket.
Rapporten pekar ut sex prioriterade insatsområden för fyrhjulingar:
- Ökad användning av hjälm: 4 av 10 omkom på grund av huvudskada.
- Ökad användning av störtbåge: 7 av 10 omkom i en olycka där fyrhjulingen välte vid trafik på väg.
- Ökad användning av alkolås: 7 av 10 omkomna förare var alkohol- eller drogpåverkade.
- Minskad användning av terränghjulingar på allmänna vägar: Fyrhjulingar registrerade som terränghjulingar får normalt bara köras på enskild väg och korsa allmän väg. Det är därför oroande att nästan 4 av 10 omkomna på terränghjuling omkom på en väg med statlig eller kommunal väghållare.
- Minskad användning av fyrhjulingar av barn: 1 av 10 förare som omkom var under 16 år.
- Förbättrad information och ökad utbildning i riskmedvetenhet och säker körning: Reglerna för fyrhjulingar är komplicerade, och det finns stor okunnighet om vad som gäller och om konsekvenserna av att inte följa reglerna.
– Många dödsolyckor med fyrhjulingar kan undvikas om föraren använder hjälm och har en fyrhjuling försedd med en störtbåge som ger ett överlevnadsutrymme om den välter vilket är vanligt vid dödsolyckor, säger Jörgen Persson.
För mopedbilar pekas följande insatsområden ut:
- Ökad användning av bälte: Endast en av de fyra som omkom i olyckor med mopedbil under perioden 2008–2017 använde bilbälte. Bältespåminnare bör införas.
- Förbättrad fordonssäkerhet: Mopedbilar behöver ha bättre krocksäkerhet och körsäkerhet, exempelvis krav på vinterdäck.
- Möjligheten att införa kontrollbesiktning: Det finns inget krav på kontrollbesiktning av mopedbilar. Effekten av ett sådant krav bör utredas.
Ladda ner rapporten: ”Säker användning av fyrhjulingar, mopedbilar, traktorer och motorredskap – gemensam inriktning 2020”
Läs mer på trafikverket.se
Medverkande organisationer: Trafikverket, Transportstyrelsen, Arbetsmiljöverket, SLU Alnarp, SLU Umeå, ML Maskinleverantörerna, Dealy Sweden AB, LRF, SKR, TFF Trafikförsäkringsföreningen, Folksam, Säker skog, Svensk maskinprovning, Maskinentreprenörerna ME, NTF, Polisen Utvecklingscentrum Mitt, Kommunal, Norra skogsägarna, Lantbrukets arbetsmiljökommitté (LAMK).
Nyckelord
Kontakter
Jörgen Persson, utredningsledare Trafikverket 010-123 60 41
Peter Lundqvist, professor SLU Alnarp 040-415495
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Bilder
Länkar
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Världsunikt test av tunga lastbilars säkerhetssystem20.11.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket och Euro NCAP har testat säkerhetssystemen för tunga lastbilar som kan rädda sju liv per år i Sverige. Sju olika varumärken har testats och betygsatts och de båda svenska lastbilsmärkena ligger i topp. Målet är att höja säkerhetsnivån på lastbilar och ge marknaden ett rankingverktyg att använda vid upphandling.
Genomfarten i Mora är klar - nu ska trafiken flyta14.11.2024 13:49:43 CET | Pressmeddelande
Inga rödljus genom Mora och fler körfält – bättre flyt och kortare restider. Fredagen den 15 november öppnar den nya genomfarten i Mora.
Trafikverket höjer förmågan att hantera händelser på vägarna inför vintern6.11.2024 08:50:00 CET | Pressmeddelande
Inför stundande vinter har Trafikverket lämnat över uppdraget till regeringen där vi redogör för förbättringsåtgärder och en handlingsplan för förbättrad vinterväghållning.
Generaldirektören firade fyra nya körfält31.10.2024 07:20:11 CET | Pressmeddelande
Under onsdagen besökte Trafikverkets generaldirektör vägbyggnationen E18 Köping-Västjädra i Västmanland. Vägsträckan byggs om till ny motorväg med två körfält i vardera riktningen. 75 procent av sträckan har nu öppnat upp för trafik— ett helt år tidigare än planerat.
Ökad trafikering på rangerbangården i Ånge30.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Ökad trafikering i framtiden på rangerbangården i Ånge gör att den behöver utvecklas. Det slår Trafikverket fast i en rapport som tagits fram på uppdrag av regeringen. Rapporten redovisar en strategi där Ånge, Sundsvall och Gävle utreds tillsammans.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum