Kreativa innovationer av elever för framtidens hållbara transporter

Drönare som tar över Göteborg, flygande tåg som drivs av vindenergi och båtbussar som går på el skapat från saltvatten. Det är några av idéerna som presenterades av uppfinningsrika ungdomar i finalen av tävlingen Framtida Transporter. 31 klasser och mer än 600 elever deltog i tävlingen på Universeum i Göteborg. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss om 30 år. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.

Årets vinnare i tävlingen Framtida transporter 2018 blev klass åtta från Rörmosseskolan i Gårdsten, Göteborg

Årets vinnare blev klass åtta från Rörmosseskolan i Gårdsten, Angered som under stort jubel fick ta emot första pris i tävlingen för sin innovativa lösning Fast Train - ett tågliknade transportmedel som plockar upp resenärer i farten. Tåget körs i en underjordisk tågtunnel och drivs av el från geotermisk energi det vill säga bergvärme. Förutom äran tilldelades de 10 000 kronor till klasskassan och en övernattning på Universeum för hela klassen.

‒ Idag tar många bilen för att spara tid. I framtiden kommer man välja Fast Train istället, eftersom det går snabbare och är bättre för miljön, säger Manar Shifa klass åtta från Rörmosseskolan.

Fast Train kommer att köra i 150 km/h. Tåget har utrustats med växlingsvagnar på sidan av tåget. Passagerare som ska av på nästa station går in i växlingsvagnen, som lämnas av när tåget stannar på stationen. Samtidigt hämtar tåget upp en ny växlingsvagn med nya passagerare som ska åka med. En växlingsvagn har plats för 50 passagerare. Restiden effektiviseras när tåget slipper stå och vänta för av- och påstigning. Med växlingsvagnen görs det momentet i farten.

‒ Jag har lärt mig mycket om teknik under arbetet med projektet och det har varit jättekul, men det roligaste var ändå att vi vann, säger Manar Shifa

Framtida transporter är ett skolprojekt där elever i årskurs 7 och 8 skapar egna kreativa lösningar på dagens transportproblem. Projektet engagerar lärare, elever, näringsliv, akademi och politik. Det är fjärde året i rad som Jonatan Hansson, försäljningschef på Hogia Public Transport Systems är med i juryn.

– Det har varit jätteroligt att se allt det engagemang som eleverna har lagt ner i sina arbeten. Man märker tydligt att de har mycket tankar om miljö och hållbarhet. För Hogia är det viktigt att stötta arrangemang som det här. Vi arbetar aktivt för att intressera tjejer och killar för IT och hållbara transporter. Det är ungdomarna som är framtidens Sverige och våra kommande medarbetare, säger Jonatan Hanson.

För mer information om tävlingen: https://www.universeum.se/skolprojekt/framtida-transporter/

Prisutdelning i finalen av tävlingen Framtida transporter på Universeum

Hogia Transport Systems är ett affärsområde inom Hogia-gruppen som fokuserar på att leverera integrerade helhetslösningar för färjetrafik, hamnterminaler, vägtransporter och kollektivtrafik till kunder i Europa, Asien, Australien, Afrika och Nord– och Sydamerika.www.hogia.com

Sabis valde Hogia för att effektivisera och modernisera sin lönehantering29.1.2018 08:30Pressmeddelande

Familjeföretaget Sabis är en stor aktör inom hotell, restaurang och dagligvaruhandel som nyligen utsågs till Sveriges fjärde bästa arbetsgivare i Universums stora undersökning. I ett led att utveckla arbetet med personal och lön inom koncernen och för att möta de utmaningar som arbetsgivare inom besöksnäringen står inför valde Sabis att konvertera till ett nytt löne- och tidssystem med Hogia och Quinyx som leverantörer.

Hogia och Kivra skapar hållbar integrerad tjänst8.11.2017 09:00Pressmeddelande

Nu kan Hogias kunder enkelt skicka lönespecifikationer direkt till sina medarbetares digitala brevlåda hos Kivra. Genom ett samarbetsavtal har Kivras distributionstjänst integrerats i Hogia Star, plattformen som samlar Hogias molnbaserade produkter. Det möjliggör en automatisk koppling mellan Kivra och Hogias löneapp MyPayslip. Det rör sig om över två miljoner svenskar som nu kan få säker leverans av lönespecifikationer till sin personliga digitala brevlåda.

Hogia ny ordförande i Nationellt forum för e-faktura7.11.2017 08:45Pressmeddelande

Hogias expert inom elektronisk fakturahantering, Anna Elverheim, är ny ordförande i det nationella forum för e-faktura som drivs av Nätverket för elektroniska affärer (NEA). Forumet arbetar för att främja införandet av e-faktura i Sverige med målsättning om att majoriteten av all fakturering ska ske elektroniskt år 2020. För att lyckas krävs lagstiftning tillsammans med en bra IT-infrastruktur och stödjande informations- och utbildningsinsatser.

Astrofysiker ska bli systemutvecklare23.10.2017 09:00Pressmeddelande

De senaste åtta åren har programvaruföretaget Hogia växt med 25 personer per år. Man räknar med att fortsätta växa i samma takt de kommande åren. Men kompetensbristen inom IT är stor. Företaget testar därför ett helt oprövat grepp. I höstas påbörjades en egen utbildning i systemutveckling byggd på en ny utbildningsmetod. På endast tolv veckor ska tio personer, utan tidigare förkunskaper, utbildas och förberedas för en anställning på Hogia.