Kreativa innovationer av elever för framtidens hållbara transporter

Drönare som tar över Göteborg, flygande tåg som drivs av vindenergi och båtbussar som går på el skapat från saltvatten. Det är några av idéerna som presenterades av uppfinningsrika ungdomar i finalen av tävlingen Framtida Transporter. 31 klasser och mer än 600 elever deltog i tävlingen på Universeum i Göteborg. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss om 30 år. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.

Årets vinnare i tävlingen Framtida transporter 2018 blev klass åtta från Rörmosseskolan i Gårdsten, Göteborg

Årets vinnare blev klass åtta från Rörmosseskolan i Gårdsten, Angered som under stort jubel fick ta emot första pris i tävlingen för sin innovativa lösning Fast Train - ett tågliknade transportmedel som plockar upp resenärer i farten. Tåget körs i en underjordisk tågtunnel och drivs av el från geotermisk energi det vill säga bergvärme. Förutom äran tilldelades de 10 000 kronor till klasskassan och en övernattning på Universeum för hela klassen.

‒ Idag tar många bilen för att spara tid. I framtiden kommer man välja Fast Train istället, eftersom det går snabbare och är bättre för miljön, säger Manar Shifa klass åtta från Rörmosseskolan.

Fast Train kommer att köra i 150 km/h. Tåget har utrustats med växlingsvagnar på sidan av tåget. Passagerare som ska av på nästa station går in i växlingsvagnen, som lämnas av när tåget stannar på stationen. Samtidigt hämtar tåget upp en ny växlingsvagn med nya passagerare som ska åka med. En växlingsvagn har plats för 50 passagerare. Restiden effektiviseras när tåget slipper stå och vänta för av- och påstigning. Med växlingsvagnen görs det momentet i farten.

‒ Jag har lärt mig mycket om teknik under arbetet med projektet och det har varit jättekul, men det roligaste var ändå att vi vann, säger Manar Shifa

Framtida transporter är ett skolprojekt där elever i årskurs 7 och 8 skapar egna kreativa lösningar på dagens transportproblem. Projektet engagerar lärare, elever, näringsliv, akademi och politik. Det är fjärde året i rad som Jonatan Hansson, försäljningschef på Hogia Public Transport Systems är med i juryn.

– Det har varit jätteroligt att se allt det engagemang som eleverna har lagt ner i sina arbeten. Man märker tydligt att de har mycket tankar om miljö och hållbarhet. För Hogia är det viktigt att stötta arrangemang som det här. Vi arbetar aktivt för att intressera tjejer och killar för IT och hållbara transporter. Det är ungdomarna som är framtidens Sverige och våra kommande medarbetare, säger Jonatan Hanson.

För mer information om tävlingen: https://www.universeum.se/skolprojekt/framtida-transporter/

Prisutdelning i finalen av tävlingen Framtida transporter på Universeum

Hogia Transport Systems är ett affärsområde inom Hogia-gruppen som fokuserar på att leverera integrerade helhetslösningar för färjetrafik, hamnterminaler, vägtransporter och kollektivtrafik till kunder i Europa, Asien, Australien, Afrika och Nord– och Sydamerika.www.hogia.com

Hogia digitaliserar engelsk terminal27.6.2018 09:00Pressmeddelande

RORO-terminalen i Heysham är navet för större delen av godstrafiken mellan nordvästra England, Isle of Man och Irland. Tre färjerederier fraktar årligen 300 000 enheter genom terminalen. Hogia har fått i uppdrag att leverera ett terminalsystem som ska digitalisera hanteringen av godstransporter och därigenom öka effektiviteten och underlätta arbetet för personalen. Heysham är den första brittiska terminalen som Hogia levererar terminalsystem till.

Port of Heysham’s timely digitalisation of RoRo port terminal23.5.2018 09:00Pressmeddelande

The RoRo terminal at the Port of Heysham is the hub for a large part of the freight that travels between north-west England, the Republic of Ireland, Northern Ireland, and the Isle of Man. Three ferry companies transport 265,000 freight units through the terminal each year. Port of Heysham awarded to Hogia the contract to supply a terminal operating system to digitalise the management of freight transport through the terminal thereby increasing the terminal’s efficiency and throughput, while at the same time reducing stress and increasing job satisfaction in staff.