”Krisen kräver förlängda krisåtgärder” – Almega välkomnar M:s förslag

Under torsdagen presenterade Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson förslag på hur företagens akuta kris kan lindras.

Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega

– Krisen kräver förlängda krisåtgärder. Sammantaget är Moderaternas förslag viktiga steg för att rädda jobb och företag. De ligger i linje med Almegas krav på ytterligare krisåtgärder, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.

Det är ett antal stödformer som Moderaterna anser måste ses över för att hjälpa fler företag när smittspridningen återigen har ökat, däribland korttidsarbetet, omställningsstödet, företagsakuten och uppskoven för skatteinbetalningar.

– Förslaget om att förlänga möjligheten till korttidsarbete till sommaren är helt nödvändigt. Dessutom måste den bortre tidsgränsen på nio månader tas bort för företag som behöver ersättning en bra bit in på nästa år, säger Andreas Åström.

– Att förlänga omställningsstödet och ta bort revisorskravet för små och medelstora företag kan leda till en viktig injektion för krisande branscher i tjänstesektorn. För att rädda företag från konkurs är det även extremt viktigt med förlängda skatteuppskov, säger Andreas Åström.

Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega