Kristoffersson dansade fram i Finnskogsvalsen

Johan Kristoffersson utnyttjade sitt deltagande i Finnskogsvalsen på bästa sätt. Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-föraren var snabb på sträckorna och skaffade mycket värdefull erfarenhet i uppladdningen inför Rally Sweden.

Utom tävlan var Johan Kristoffersson snabbast på de fem sträckorna i Finnskogsvalsen med sin Polo GTI R5. Foto: Lollo

Eftersom Kristoffersson och co-drivern Stig Rune Skjaermoen utnyttjade möjligheten till rekognosering och egna noter så deltog duon utom tävlan i Torsby-trakten under lördagen. Just vikten av att göra korrekta noter var en lärdom Johan tog med sig från premiärtävlingen i Elverum för några veckor sedan och utvärderingen verkar ha gett resultat redan.
 Jag skrev noter bättre och förstod dem bättre. Helt klart ett steg framåt. Mycket bättre flyt i körningen jämfört med Elverum, konstaterar den dubble rallycrossvärldsmästaren efter fem avklarade specialsträckor, varav tre i mörker.

Samarbetet med Skjaermoen fungerar också alldeles utmärkt.
 Stig Rune är duktig på tajmingen. Han håller på noterna och det passar mig att få dem ganska sent.
Resultaten har visat sig omgående för det nya rallyparet. Precis som i Romjulsrally var Polo-ekipaget snabbast, även om inte någon officiell resultatlista visar det.

Kristoffersson berättar att han attackerade mer den här gången, men vet fortfarande inte om han är uppe på acceptabel VM-nivå.
 Det fattas en riktig värdemätare än så länge. Jag vet inte riktigt hur mycket mer obekväm jag måste bli för att det ska gå nog fort. Jag är så pass grön ännu att det är lättare om någon annan först bevisar att det går att köra fortare. Självklart, om man ska bli bäst i världen så måste man ta de stegen själv, men där är jag inte riktigt än.

Den jämnhet som har präglat Kristofferssons karriär, i synnerhet de två senaste rallycrossäsongerna, strävar han förstås efter även i rallyskogen. Framstegen syns också, trots bristande erfarenhet.
Skillnaden mellan när jag pushar för mycket och när jag pushar för lite minskar. De riktigt bra svängarna blir fler och fler, tycker 30-åringen från Arvika.

En viss återhållsamhet måste han ändå ha, för att inte gå miste om värdefulla mil i tävlingstempo.
 Än så länge är det lite begränsat med reservdelar som vi har kunnat få tag på. Det finns också i bakhuvudet.

Finnskogsvalsen innebar att Johan, med sen starttid, fick köra mer på grus och dessutom på spåriga vägar.
 När det är spårigt efter däck som är mycket smalare så rider mina däck på sidorna av spåren. Det gör att man måste ligga och vakta bilen hela tiden om den hoppar ur spåren.

Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-gänget hann med en testdag i Anttila före Finnskogsvalsen, även denna med viktiga lärdomar.
 Det vi testade där funkade bra idag, summerar Johan Kristoffersson och lägger nu fokus på Race of Champions i Mexiko kommande helg och därefter Bergslagsrallyt 26 januari.
Däremellan ska Johan också hinna svida om till Idrottsgalan, 21 januari, där han är nominerad i klassen Årets Manlige Idrottare och finns kvar i kampen om Jerringpriset.

Johan Kristoffersson och co-drivern Stig Rune Skjaermoen gjorde en stabil insats i Finnskogsvalsen.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Förnybar el från Jämtkraft ska ladda Volkswagens elbilar25.6.2019 08:30:00 CESTPressmeddelande

Volkswagen Sverige och energiföretaget Jämtkraft inleder ett samarbete för att ta nästa steg inom elektrifieringen av transportsektorn. Det första konkreta resultatet av samarbetet innebär att Volkswagens elbilskunder erbjuds möjlighet att ladda sina bilar med 100 % förnybar energi från Jämtkraft. Volkswagen-koncernen satsar offensivt på elbilar, vilket den kommande ID.-modellserien också visar.