Kristoffersson inspirerad efter långt uppehåll

Efter drygt två månaders tävlingsuppehåll rullar WTCR-serien vidare igen, nu på Ningbo International Speedpark i Kina. Johan Kristoffersson är förväntansfull inför den långa resan i österled.

Johan hoppas att han och Sébastien Loeb Racing kan göra ett bra resultat i Kina.

Första gången i Asien för mig. Det ska bli roligt. Även om vi inte hinner se så mycket av platserna vi kommer till så är det kul att få tävla på nya banor, säger Kristoffersson som nu återvänder till asfaltracing efter tre rallytävlingar på raken.

Den fyra kilometer långa slingan i Ningbo, söder om Shanghai i östra Kina invigdes 2017, men är inte en total hemlighet för Johan.
 Jag körde den på simulator i Tyskland förra veckan. En bana som inte är superbred och snabb, men inte heller lika trång och teknisk som de flesta banor i Sverige utan ett mellanting. Mycket upp och ner, ganska stora höjdskillnader.

Den kuperade terrängen påminner därmed en del om Vila Real-banan i Portugal där senaste deltävlingen kördes i början av juli. Då noterade Volkswagen-föraren resultatraden 8-14-11 i de tre racen. Nu siktar Johan högre med sin Golf GTI TCR och att kunna klättra från femtondeplaceringen i poängtabellen.
 Fajten om en topplacering totalt är borta sedan länge, men jag vill få till en bättre avslutning på säsongen, helst någon pallplats ytterligare.

Säsongens höjdpunkt hittills är segern på Nürburgring. Utöver helgens tävling i Kina har Kristoffersson ytterligare tre tävlingshelger på sig att lyckas med något liknande. Även dessa körs i Asien senare under hösten, i Japan, Macau och Malaysia.
 Jag hoppas på fyra bra helger, som kan ge oss bra data inför nästa säsong.

Tankarna fokuserar alltså långsiktigt, på nästa år, trots att 30-åringen från Arvika inte är helt säker på att han får fortsätta i WTCR-serien.
 Ingen av oss fyra förare i teamet vet det, men jag hoppas behålla min plats. Allt blir bättre inför andra året. Med större erfarenhet kan man komma mer väl förberedd.

En signal om sina ambitioner kan han förstås skicka i form av goda resultat under säsongsavslutningen.
 Det gäller att göra jobbet ända fram till sista racet.

Till tävlingen i Kina har Johan gjort sin plikt i form av en testdag nere i Spanien, ett mycket lyckat test för Sébastien Loeb Racing och Volkswagen Motorsport.
 Man är alltid snabbast när man kör ett test alldeles själv, men känslan var mycket bra. Det ska bli spännande att se om vi har gjort framsteg nu när vi får köra mot de andra igen.

WTCR Ningbo Kina

Lördag
5:00 Kval
9:40 Race 1

Söndag
3:00 Q1
3:25 Q2
3:40 Q3
8:30 Race 2
9:50 Race 3

Tävlingen sänds på Eurosport.

Johan Kristoffersson får sätta sig i sin Golf GTI TCR igen när WTCR fortsätter i Kina.
Två månaders uppehåll får räcka. Nu är Johan sugen på WTCR-tävling igen.
Kuperat var det i Portugal senast och kuperat blir det även i Kina för Johan Kristoffersson.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Volkswagen återupptar produktionen den 20 april16.4.2020 10:48:27 CESTPressmeddelande

Märket Volkswagen kommer gradvis att starta om produktionen vid anläggningarna i Zwickau (Tyskland) och Bratislava (Slovakien) från och med den 20 april. Övriga anläggningar i Tyskland, Portugal, Spanien, Ryssland och USA återupptar produktionen från och med den 27 april. I maj återupptas produktionen gradvis i Sydafrika, Argentina, Brasilien och Mexiko. En 100-punktsplan för maximalt hälsoskydd för anställda har tagits fram.