Kristoffersson till Anderstorp i jaktläge
STCC-premiären på Knutstorp blev inte riktigt vad teamet hade räknat med, men med sina 30 poäng är Kristoffersson ändå bara nio efter ledande Daniel Haglöf.
- Vi hade hoppats på att vara mer konkurrenskraftiga, men gjorde ändå det bästa som gick med den fart vi hade. Vi var långt efter i början på helgen, men teamet gjorde ett bra jobb så vi kom närmare och närmare, konstaterar Kristoffersson.
Stallchefen i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS, Tommy Kristoffersson, har jobbat hårt sedan premiären för att teamet ska lyckas med förbättringar, men det finns också faktorer man inte kan påverka.
- TCR är ett jättebra koncept och det kommer att bli ännu bättre, men vi tycker inte att det är riktigt rätt balans i bedömningarna än så länge. I nuläget är vi lite hämmade av Balance of Performance-systemet, tycker Tommy och fortsätter:
- Det ligger oss i fatet att Volkswagen har varit så framgångsrika i TCR internationellt. Seat, till exempel, har gjort ett väldigt bra jobb här i Sverige, men har inte haft samma framgångar utomlands.
För det Arvika-baserade Volkswagen-teamet handlar det i nuläget om att ta den utmaningen på bästa sätt.
- Kanske är det nyttigt för oss att åka till en tävling och slå lite grann ur underläge. Det triggar oss att jobba ännu hårdare och vi har inte lämnat någon detalj åt slumpen inför tävlingen på Anderstorp, lovar Kristoffersson.
I den småländska motormetropolen väntar långa raksträckor och svepande kurvor, en trevlig upplevelse tycker Johan Kristoffersson.
- Väldigt fin och rolig bana, med mer internationell karaktär. Vi ska försöka optimera våra inställningar för banan och ta med oss en del av det vi lärde oss under testdagen på Rudskogen för ett par veckor sedan.
Sedan premiären på Knutstorp har stallkamraten Hugo Nerman hunnit med att ta studenten hemma i Helsingborg. Med firandet avklarat kan han nu lägga allt fokus på den andra deltävlingen i STCC.
- Det blev ett väldigt lämpligt uppehåll mellan de här två tävlingarna, så jag har kunnat vara med på både firande och studentresa. Men det har också gjort mig ännu mera taggad, lovar Nerman, som även använt de här veckorna till mentala och teoretiska förberedelser.
- Jag har planerat och analyserat. Det ska bli riktigt kul att se om vi kan hitta rätt lösning för den här banan. Vi kommer att få det tufft på rakorna, men det får vi ta igen i de långa svepande kurvorna.
Nerman har goda minnen från förra året, då han säkrade sin titel i Formula STCC Nordic just på Scandinavian Raceway. Den här gången ska han ratta Volkswagen-teamets Golf GTI TCR och försvara sin ledning i JTCC-mästerskapet.
- Jag vill behålla och helst dryga ut den ledningen, säger Nerman.
Teamets tredje förare, Nicklas Oscarsson, hade det tyngre i premiären och räknar istället med nystart på Anderstorp. Testet på Rudskogen kom välbehövligt för Oscarsson, som anlände i teamet med kort varsel före premiären.
- Nu har jag fått lite mer tid i bilen och det kändes riktigt bra. Dessutom har jag kört en del gokart för att behålla känslan.
Premiärhelgens stora överraskning var Andreas Wernersson, som utnyttjade den omvända startordningen och ledde från start till mål i andra racet med sin Golf GTI TCR. Därmed tog han Lestrup Racing Teams första seger i STCC.
- Med facit i hand kan man säga att det spelade oss rätt i händerna. En drömstart naturligtvis, säger västgöten Wernersson, som hoppas ta sig upp på pallen igen.
Anderstorp är välbekant område för Andreas.
- En bana där min racingkarriär började med en del långlopp när jag var 15-16 år. Jag har åkt många varv där.
En som också hittar runt banan är Fredrik Ekblom, STCC-veteranen som ligger femma i sammandraget. WestCoast Racing mönstrar dessutom syskonen Andreas och Jessica Bäckman, i sina totalt tre Golf GTI TCR. Jessica kommer med stärkt självförtroende efter en pallplats i brittiska TCR för ett par veckor sedan.
Övriga i Volkswagen-besättningen är Oliver Söderström i Lestrups team, Andreas Ahlberg och Oskar Krüger i Micke Kågered Racing samt Albin Wärnelöv i Experion Racing Team.
STCC på Anderstorp 16-17 juni
Lördag
9:00 Test 1
14:00 Test 2
16:47 Kval 1
17:12 Kval 2
Söndag
9:00 Warm up
12:45 Heat 1
15:15 Heat 2
Tävlingen sänds på Sportkanalen söndag med start kl 14:00.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Ny design, innovativ teknik och snabb utveckling: Så vill Volkswagen attrahera kunder i Kina24.4.2024 14:13:09 CEST | Pressmeddelande
Med konceptbilen ID. CODE visar Volkswagen det nya designspråket och den nya teknikstandarden för framtida Volkswagen-modeller i Kina. ID. CODE firar sin världspremiär på bilsalongen Auto China 2024 i Peking, 25 april till 4 maj.
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum