Kristofferssons andra seger i WTCR
− Härligt att få kliva högst upp på prispallen igen! En fin avslutning på helgen, summerar Kristoffersson.
Johan var het under kvalet på fredagen. På en upptorkande bana betalade sig Arvika-förarens däckstrategi och i Q3 satte han kvalets bästa varvtid.
− Så skönt att knyta ihop det i Q 1-2-3. Vi var tidiga på slicks fram, en avgörande faktor till bra resultat.
Det knepet har man praktiserat hemma i Sverige vid några tillfällen och visade sig fungera även på japansk bana.
− Mitt bästa varv kom när det gällde som mest på ett varv i Q3, konstaterar Johan.
Därmed var fem poäng redan bärgade.
Kristoffersson inledde sedan tävlingshelgen med en femteplats i lördagens enda race. Johan avancerade tidigt i fältet och plockade fler fina poäng.
− Fick en väldigt bra start, plockade tre platser där och ytterligare en placering två varv in i racet. Jag är nöjd med insatsen och fick bra med poäng in på kontot, summerar Johan lördagstävlingen.
I söndagens första race slutade Johan sjua.
− Tog två platser på varv två när framförvarande förare hade kontakt. Jag hade ingen riktig fart genom racet och slet med däckslitage.
Tack vare sitt fina kval hade Johan pole position i avslutningsracet och seger blev det, men inte utan viss dramatik inledningsvis.
− Fick en okej start, men Tiago Monteiro fick en ännu bättre och jag tappade en plats.
En vass manöver från Johan återställde ordningen strax därefter, när han klämde sig fram på innern.
− Därifrån hade jag ett riktigt bra race med en mycket välbalanserad bil varje varv. De ändringar vi gjorde mellan race två och tre fungerade perfekt!
Sébastien Loeb Racing i samarbete med Johan gjorde finsliperiet på bästa sätt. Totalt plockade därmed Johan hela 50 poäng under tävlingshelgen med sin Volkswagen Golf GTI TCR och avancerade från femtonde till tionde plats i sammandraget.
− Nyckeln till att vinna sista racet var det tidiga valet att sätta på slicks fram i kvalet. Det blev en bra helg med många poäng, även om det totalt inte är på den nivån jag hade hoppats på i början av säsongen, konstaterar Johan.
Sammantaget har han nu två segrar under rookie-året i mästerskapet, den första på Nürburgring och den här på Suzuka - två riktigt klassiska banor. Johans första besök på formel 1-banan i Japan blev en minnesvärd upplevelse.
− Absolut! Och speciellt med ett så utmanande kval. Det är en riktigt häftig bana.
Nästa deltävling, den näst sista i WTCR-mästerskapet, körs i Macau i mitten av november.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Ny design, innovativ teknik och snabb utveckling: Så vill Volkswagen attrahera kunder i Kina24.4.2024 14:13:09 CEST | Pressmeddelande
Med konceptbilen ID. CODE visar Volkswagen det nya designspråket och den nya teknikstandarden för framtida Volkswagen-modeller i Kina. ID. CODE firar sin världspremiär på bilsalongen Auto China 2024 i Peking, 25 april till 4 maj.
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum