Kritik mot att regeringen hotar ta skogsmark ur produktion

Regeringens presenterade budgetsatsningar kring svensk skog, i form av en ny modell för skydd av natur som bygger på frivillighet, välkomnas av LRF. – Men vi är väldigt kritiska till regeringens ensidiga fokus på att ta skogsmark ur produktion, säger Paul Christensson, ordförande för LRF Skogsägarna.

Idag finns en stor oro hos många skogsägare att om de genom sitt arbete skapar höga naturvärden, så kommer marken tas ifrån dem. Detta system leder till både konflikter och rädsla hos skogsägare.

– Vi är därför positiva till förslaget från regeringen om att frivillighet ska gälla vid skydd av natur, alltså att myndigheter måste ha markägarens medgivande för att etablera ett exempelvis naturreservat på dennes mark, säger Paul Christensson.

Under pressträffen nämnde näringsminister Ibrahim Baylan vid ett flertal tillfällen skogsnäringens betydelse för tillväxt, sysselsättning och export. LRF Skogsägarna är därför förvånade över att budgetssatsningarna istället handlar om att på olika sätt ta skogsmark ur produktion. Detaljerna kring förslaget är oklara eftersom det saknas en politisk överenskommelse om hur mycket mark som ska skyddas.

– För att ställa om till ett hållbart samhälle behöver vi istället öka skogsproduktionen i Sverige. Det bidrar till klimatomställningen genom att använda förnybara råvaror från skogen till att ersätta kol och olja, säger Paul Christensson.

Foto: Ola Ekstrand

Livsmedel förspills när unik svensk jordbruksmark asfalteras16.9.2021 13:27:28 CEST | Pressmeddelande

Svensk jordbruksmark – Europas mest värdefulla – fortsätter att minska. Jordbruksverkets nya rapport visar att exploateringen av svensk odlingsmark fortsätter i oförminskad takt. – Vi har idag 25 procent mindre jordbruksmark jämfört med för 100 år sedan, då Sverige hade som mest. Det är både sorgligt och oroväckande, inte minst för den kommande generationen bönder. Jordbruksmark som bebyggs eller asfalteras kan aldrig mer återställas vilket inte gynnar hållbarheten, säger Palle Borgström, LRFs ordförande.

Bönder och jägare eniga om att vargstammen måste minskas15.9.2021 07:45:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Jägareförbundet och Lantbrukarnas riksförbund (LRF) kräver en kraftig decimering av vargstammen. Det är viktigt att länsstyrelser, Naturvårdsverket och politiker förstår det absolut nödvändiga i att besluta om en utökad vargjakt i vinter. – Den starkt växande vargstammen är en ohållbar situation för tamdjursägare, jägare och många andra drabbade på landsbygden. Myndigheterna måste agera, säger Palle Borgström ordförande för LRF.

Sveriges bönder förlorar en miljard i regeringens budget30.8.2021 13:26:25 CEST | Pressmeddelande

LRF välkomnar de satsningar som regeringen idag presenterade i landsbygdsprogrammet. – Men vi är väldigt besvikna på att regeringen inte utnyttjar hela den återstartsfond som EU ger till Sverige. Av de 1,4 miljarder kronor som Sverige får från EU så väljer regeringen att behålla en miljard i statskassan istället för att satsa på lantbruket, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.