Kryptoplattformen Firi tar in 60 miljoner i ny investeringsrunda ledd av Schibsted Ventures

Firi, den ledande skandinaviska handelsplattformen för kryptovaluta har gjort en ny investeringsrunda på 60 miljoner (NOK) ledd av Schibsted Ventures. Med över 125 000 verifierade kunder på plattformen har företaget en ambition öka tillväxttakten och den internationella expansionen.

Thuc Hoang, Firi

- Vår ambition är att göra det säkert och enkelt för kunder att köpa och sälja kryptovalutor. Vi är glada att få Schibsted Ventures som nya investerare när Firi nu står inför en skandinavisk expansion. Med dem kommer vi kunna accelerera vår tillväxt och expandera till både Sverige och Danmark och fortsätta leda för kryptovalutahandel i Skandinavien, säger Thuc Hoang, VD och medgrundare av Firi.

Den riktade emissionen uppgår till på 60 miljoner med Schibsted Ventures som största investerare i en runda som värderat Firi till 731 miljoner (NOK) pre-money.

- Som investerare med stort fokus på financial services är vi oundvikligt nyfikna på kryptohandeln. Vi följt Firi nära en tid och är imponerade av både teamet, tillväxten och plattformen. Den skandinaviska kryptovalutamarknaden växer snabbt och bolaget är väl positionerat för att expandera till fler marknader, säger Dan Ouchterlony EVP, Schibsted Financial Services & Ventures.

-  En viktig del för bolaget handlar också om att göra kryptovalutainvesteringar säkra och enkla för skandinaviska kunder vilket är centralt för oss på Schibsted. Vi ser fram emot att ta del av nästa fas av tillväxtresan, fortsätter Dan Ouchterlony EVP.

Under 2021 har Firi ökat kundbasen från 12 000 till över 125 000 verifierade kunder, som handlat kryptovalutor för nästan 6 miljarder norska kronor. Firi har även lanserat en sparprodukt där kunder kan skapa vecko- eller månadsuttag från sitt bankkonto som omvandlas till kryptovaluta.

Enligt en marknadsundersökning som bolaget gjort har ca 440 000 norrmän investerat i kryptovalutor och trenden väntas hålla i sig framåt. Som en del av tillväxtambitionen har företaget nyligen anställt ytterligare och fler är på väg in. Under 2022 lanseras också nya, enkla och hållbara produkter.

-     Vårt mål är att fortsätta vara den ledande plattformen för kryptohandel i Skandinavien med ambitionen att mer än tredubbla vår kundbas i slutet av 2022, avslutar Thuc Hoang.

För ytterligare information besök firi.com eller kontakta:

Thuc Hoang, CEO, Firi

E-mail: thuc@firi.com, tfn +47 450 53 888

Dan Ouchterlony EVP, Schibsted Finacial Services & Ventures

E-mail: dan.ouchterlony@schibsted.com, tfn: +46 70 258 59 81

Om Firi

Firi grundades 2017 med ambitionen att skapa en plattform för handel med kryptovaluta som är enkel och säker. Firi har idag mer än 60 anställda med huvudkontor i Oslo. Med över 125 000 kunder är Firi den största plattformen för handel med kryptovalutor i Skandinavien. Bolaget är registrerat hos norska Finanstilsynet (motsvarande Finansinspektionen).

Thuc Hoang, Firi
Dan Ouchterlony, Schibsted