Svenska institutet för standarder, SIS

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter

Dela

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

– Kundkommunikation på distans är ett område som har utvecklats enormt. Den här standarden är efterlängtad eftersom den sätter en gemensam nivå och ger ramar för hur man arbetar kvalitativt med kundservice i kundkontaktcenter och samtidigt reglerar den samarbetet mellan uppdragsgivare och leverantörer av kundservice, säger Tina Wahlroth, VD för branschorganisationen Kontakta och ordförande i SIS-kommittén TK 503.

Att följa standarden SS-EN ISO 18295 innebär en konkurrensfördel. Redan idag efterfrågas olika typer av kvalitetsbevis vid upphandling av kundservice- eller telemarketingtjänster, som medlemskap i branschorganisation, referenser och efterlevnad av standarder.

– Standarden kan användas av alla företag, organisationer och myndigheter som arbetar strukturerat med kundkommunikation på distans i kundkontaktcenter, via telefon och digitala kanaler, oavsett om man driver verksamheten i egen regi eller outsourcad, säger Gerd Klang, Sveriges konsumenter och deltagare i SIS-kommittén TK 503. Till exempel ingår kravställan på kundrelationer och jag är övertygad om att det kommer att bidra till att kunder som kontaktar kundkontaktcenter eller blir kontaktade kommer att få ett bättre bemötande.

*Deltagare i SIS-kommittén TK 503 Kundkontaktcenter

Ageris Kontaktcenter AB, Kalix Tele24 AB, Kombispel i Sverige AB, Konsumentverket, Kontakta, Online Fulfillment Sverige AB, Randstad Solutions AB, Sveriges Konsumenter, Unionen och Västtrafik AB. Kommittén projektleds av SIS, Swedish Standards Institute.

Standard i två delar

Standarden finns i två delar: ”Krav för kundkontaktcenter SS-EN ISO 18295-1:2017” samt ”Krav för uppdragsgivare som använder tjänster från kundkontaktcenter SS-EN ISO 18295-2:2017” (svenska och engelska). 
Provläs/beställ SS-EN ISO 18295-1:2017
Provläs/beställ SS-EN ISO 18295-2:2017

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

Svenska institutet för standarder, SIS
Svenska institutet för standarder, SIS
Solnavägen 1 E/Torsplan
113 65 Stockholm

08 - 555 520 00https://www.sis.se

Svenska institutet för standarder, SIS, är en del av ISO och CEN, ett nätverk av experter som arbetar för att skapa internationella standarder. Hos oss kan aktörer inom näringsliv och offentlig sektor ta initiativ och samverka för best practice som främjar Sveriges konkurrenskraft och ger en smart och hållbar samhällsutveckling.

SIS projektleder både svenskt och internationellt arbete med att ta fram standarder och verkar för att de används. Vi erbjuder också utbildningar, tjänster och produkter som hjälper våra kunder att utveckla sina verksamheter och skapa samhällsnytta med hjälp av standarder.

Följ Svenska institutet för standarder, SIS

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet för standarder, SIS

Ny vägledning för långsiktig förvaltning av tillgångar16.1.2020 08:59:15 CETPressmeddelande

För att avkastningen på en organisations tillgångar ska bli optimal krävs mål, strategier och konkreta åtgärder. Här är ISO 55000-serien till hjälp. Nyligen reviderades en av delarna, vägledningen, och nu publicerar SIS den i svensk översättning. – Den svenska marknaden har väntat på detta. Ändringarna baseras på användares erfarenheter i över 30 länder under de fyra senaste åren, säger Ann-Sofie Sjöblom, projektledare, Svenska institutet för standarder, SIS.

Nytt rådgivande forum ska stärka byggstandardiseringen10.12.2019 10:30:49 CETPressmeddelande

Nu startar Svenska institutet för standarder, SIS, ett sektorforum för att stärka byggstandardiseringen. – Vi vill skapa en tätare strategisk dialog med aktörer i byggsektorn och erbjuda våra medlemmar en plattform för långsiktig utveckling av standardisering. Vi vill utbyta information om vad som händer inom internationell standardisering, vad den svenska byggsektorn ser för behov samt identifiera samverkan och synergier med initiativ som sektorn tar på standardiseringsområdet, säger SIS vd Annika Andreasen.

Växla upp miljöarbetet med ny global standard25.11.2019 10:00:09 CETPressmeddelande

Nu finns en ny ISO-standard som kan användas av företag och organisationer som vill ta sitt miljötänk till en ny nivå. – Allt fler söker information om vilka miljöåtgärder och strategier som är ekonomiskt sunda. Den här standarden ska ge organisationer stöd vid värdering av miljörelaterade kostnader och vinster. Det gäller både deras påverkan på och beroende av miljön, säger Bengt Steen, som via SIS varit med och tagit fram standarden.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum