Kunden i fokus när Ekdahl väljer Hogia

Hogia fortsätter att satsa på kollektivtrafik och knyter ytterligare branschkunskap till sig genom rekryteringen av Linda Ekdahl, tidigare chef för kundstrategiavdelningen på Västtrafik. Linda blir ansvarig för Hogias största bolag, som har utvecklat IT-system för kollektivtrafik sedan 1988.

Linda Ekdahl blir ansvarig för Hogias största bolag, som har utvecklat IT-system för kollektivtrafik sedan 1988.

Linda Ekdahl har en lång och bred erfarenhet av att arbeta med kollektivtrafik, med en djup förståelse för branschen och dess utmaningar. Hon jobbade först som affärschef på Transdev med ansvar för kollektivtrafiken i Västra Götaland. Sedan tog hon klivet över till Västtrafik där hon var chef på kundstrategiavdelningen med fokus på att förbättra mötet med kunden. Under Lindas tid utvecklades analysverksamheten och viktiga steg togs mot att bli en kund- och datadriven organisation.

– Det känns spännande att få jobba med kollektivtrafik ur ett annat perspektiv än tidigare, samtidigt som det fortfarande handlar om att skapa värde för både kunden och samhället. Hogia gör långsiktiga satsningar på nya smarta molntjänster för trafikledning, störningsinformation och hantering av kollektivtrafikens data. Mitt främsta uppdrag är att se till att vi hjälper våra kunder att förstå hur de kan skapa värde för sina kunder genom att använda kvalitetssäkrad kollektivtrafikdata i våra system, säger Linda.

– Vi har jobbat länge och ganska brett med trafikhuvudmän över Norden och på en del andra ställen i världen och vi har haft stora framgångar med bland annat våra system för trafikinformation i realtid. Nu vill vi nå en ännu starkare ställning som systemleverantör till trafikhuvudmännen, både i Sverige och internationellt. Vi är övertygade om att Linda är rätt person att ta oss dit, avslutar Mats Johansson, chef för sektor Travel i Hogia-gruppen.

Den 27 november, 2019

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 675 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: ekonomi- och affärssystem, personaladministrativa system och transportsystem. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Inför årsskifte: Stor okunskap kring AGI20.12.2019 14:32:34 CETPressmeddelande

​Snart ett år efter införandet av arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI) är det fortfarande stor okunskap bland företag om hur man ska rapportera in till Skatteverket och vad som gäller inför kommande årsskifte. Skatteverket ser i år en risk att företag redovisar dubbelt, både arbetsgivardeklaration och kontrolluppgift, vilket kan ge felaktigt förtryckta inkomstdeklarationer för de anställda.

More efficient access control system for the Port of Trelleborg19.11.2019 15:00:00 CETPress release

As part of striving to become the best RoRo port in Europe, Port of Trelleborg is investing in digitalisation and new IT solutions. In a project collaboration with Hogia, the port has introduced a fully automatic gating solution for the port’s existing gate-in. With the new solution, the trucks can keep moving throughout the access control process, and without having to stop to show a ticket or entry documentation. This enables a constant flow of vehicles into the port, thereby streamlining entry, and avoiding congestion build-up. This also has a positive impact on both the environment as well as safety within the port and on the port hinterland road network.

Digital signering ökar säkerheten inom industrin4.11.2019 08:10:02 CETPressmeddelande

För att förebygga arbetsplatsolyckor inom tillverkningsindustrin är det viktigt att se till att varje medarbetare har rätt utbildning för sin arbetsuppgift och är medveten om de risker som finns och hur man undviker dem. Efterfrågan på en effektiv och säker distribution av instruktioner, men även andra avtal och dokument, gör att Hogia nu lanserar en ny tjänst för digital signering, Hogia Signit.