Kung Oscar Päron – perfekt pepparkaka för ädelost

Kung Oscar från Göteborgs Kex presenterar en ny pepparkaka speciellt för ostbrickan – Kung Oscar Päron. En pepparkaka med härlig sötma från päron för att matcha ädelostens sälta.

En googling på ”pepparkaka + ädelost” får ca  87 000 träffar. Att kombinationen med ädelost och pepparkaka är populär råder det inga tvivel om. Lagom till kommande glöggmingel kommer Göteborgs Kex med en ny peppakaka speciellt framtagen för att passa med ädelost – Kung Oscar Päron. Pepparkakans kryddiga sötma och sältan från osten passar perfekt tillsammans.

-Pepparkakan är ljuvligt god tillsammans med en härlig roquefort eller gorgonzola. Föredrar du en mildare ädelostsmak kan du blanda ut osten med lite creme fraiche. Det är kombinationen av salt ost med söt och kryddig pepparkaka som är magiskt god, säger Stine Strømberg, Produktchef Göteborgs Kex.

En konsumentundersökning som företaget gjort visar att 46% av pepparkakskonsumenterna vill ha sina pepparkakor med ädelost på. Dessutom äter de gärna pepparkakor med ädelost året runt och inte bara vid jul

Kung Oscar och Kung Oscar med Päron är båda bakade på noggrant utvalda råvaror och givetvis är de, precis som alla pepparkakor från Göteborgs Kex, bakade utan palmolja.

Kung Oscar Päron lanserades vecka 38.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB är marknadsledare inom kex och snacks med välkända och starka varumärken inom respektive kategori. Bolaget har 700 medarbetare och en omsättning på över en miljard. Huvudkontoret ligger i Solna och företagets anläggningar finns i Filipstad (snacks), Kungälv (kex/kakor) och Nöbbelöv (potatislager). Bolaget är en del av den norska börsnoterade Orkla-koncernen, som är den största leverantören av märkesvaror till dagligvaruhandeln i Norden. Bolagets portfölj omfattar många av Sveriges mest älskade varumärken, som till exempel OLW, Svenska Naturchips, cheez doodles, Göteborgs, Ballerina, Singoalla, Brago m.fl.