Kungliga Operan öppnar säsongen med stjärnsprakande jubileumsgala

I 40 års tid har Anders Walls stiftelse delat ut stipendier till unga talanger inom naturvetenskaplig forskning, entreprenörskap, landsbygdsutveckling och musik. Det firar stiftelsen med en stjärnsprakande hyllning till konsten, vetenskapen och innovationen – den 28 augusti i samarbete med Kungliga Operan, som med jubileumsgalan återöppnar operahuset för säsongen. Vid galan medverkar flera av Sveriges främsta sångare och instrumentalister, alla med det gemensamt att de tilldelats ett Anders Wall-stipendium i början av sin karriär.

Anders Walls stiftelse firar 40 år firar med Gala – för konsten och vetenskapen på Kungliga Operan. På bilden: medverkande Sofie Asplund och LiU-roboten Elsa. Foto: Klara G/Kungliga Operan

Föreställningen har skapats av Linus Fellbom och Charlotte Hellekant (själv stipendiat) som hämtat inspiration från framstående Anders Wall-stipendiater inom bl.a. medicin, teknik, miljö och entreprenörskap. De olika områdena speglas konstnärligt i repertoarval och scenisk gestaltning. Galan innehåller också ett uruppförande av stycket ”Prism” av unge tonsättaren och Anders Wall-stipendiaten Jacob Mühlrad.

– Vi såg möjligheten att skapa den konsert som vi båda drömt om att någon gång få uppleva och komma bort ifrån det traditionella gala-formatet, där olika örhängen radas upp utan något djupare sammanhang, förklarar Charlotte Hellekant och Linus Fellbom.

– Galakvällen är en hyllning till livet och den mänskliga förmågan och vad kunde väl passa bättre när samhället öppnar upp igen efter en svår tid? Vi behöver alla känna glädje, gemenskap och framtidstro, säger stiftelsens ordförande Anders Wall.

Att skapa en storslagen galaföreställning mitt i en pandemi med ständigt skiftande förutsättningar och publikrestriktioner har varit en rejäl utmaning. För att ändå ge en så stor publik som möjligt chansen att uppleva galan kommer den att filmas för visning på Folkets Hus och Parkers biografer över hela landet med premiär den 2 oktober.

Festgalan på Kungliga Operan den 28 augusti kl. 19.00 är öppen för allmänheten med biljettsläpp den 11 augusti kl. 11.00.

Medverkande:

Nina Stemme, sopran, hovsångerska • Anna Larsson, alt, hovsångerska • Daniel Lozakovich, violin • Per Tengstrand, piano • Elisabet Strid, sopran • Jakob Koranyi, cello • Cornelia Beskow, sopran • Emil Jonason, klarinett • Sofie Asplund, sopran • Ellen Nisbeth, viola • Maxida Märak, jojk • Emma Sventelius, mezzosopran • AnnLouice Lögdlund, sopran • Joel Annmo, tenor • Marcus Jupither, baryton • Daniel Andersson, accordeon • Peter Friis Johansson, piano • Allmänna Sången, kör • Kungliga Hovkapellet under ledning av David Björkman

KONTAKT:

Cari Hildebrand, Anders Walls stiftelse, tel. 070-605 79 06, press@wallstiftelsen.se

Torbjörn Eriksson, Kungliga Operan, tel. 070-634 43 53, torbjorn.eriksson@operan.se

Festligt, explosivt och poetiskt när Kungliga Baletten öppnar sin säsong!16.9.2021 08:54:53 CEST | Pressmeddelande

Kungliga Baletten intar stora scenen med en generös exposé av höjdpunkter inom den romantiska baletten – ett pärlband ur kompaniets rika repertoar. Det är en gala som firar arvet efter mästerkoreografer som t ex Rudolf Nurejev, Michel Fokine och Serge Lifar. Och efter en lång väntan – men samtidigt med flera föreställningar på Operan Play – uppträder hela baletten live inför publik igen. Kungliga Baletten - gala har premiär 17 september och spelas 9 gånger t o m 6 oktober.

The Royal Swedish Opera reopens with a winning combination of three new artistic directors18.8.2021 16:42:08 CEST | Pressmeddelande

Michael Cavanagh is the new opera director, Ellen Lamm will be artistic director of Young at the Opera and music director is Alan Gilbert. This winning combination will be in place when the Royal Swedish Opera in Stockholm welcomes a 300-strong audience for the first time since March 2020. They met in person for the first time at their new workplace during Monday’s press conference together with ballet director Nicholas Le Riche and CEO Birgitta Svendén. The opera, ballet and concert programme for the coming season was also presented.

Kungliga Operan återöppnar med triss i nytt konstnärligt ledarskap16.8.2021 14:14:12 CEST | Pressmeddelande

Michael Cavanagh är ny operachef, Ellen Lamm, konstnärlig chef för Unga på Operan och Alan Gilbert, musikchef. Triss i nytt konstnärligt ledarskap blir det när Kungliga Operan i Stockholm tar emot 300-publik för första gången sedan mars 2020. I samband med dagens pressträff träffades de fysiskt för första gången på sin nya arbetsplats, tillsammans med balettchefen Nicholas Le Riche och VD Birgitta Svendén. Samtidigt presenterades hela höstens program av opera, balett och konserter.