Kungsvåningen AB

Kungsmontage vinner upphandling i projekt ny vårdbyggnad vid Danderyds sjukhus

Kungsmontage Byggentreprenad får uppdraget att utföra inre stomkomplettering och invändiga byggnadsarbeten inom projektet ny vårdbyggnad vid Danderyds sjukhus norr om Stockholm. Beställare är Region Stockholm genom Locum AB och kontraktssumman uppgår till cirka 140 miljoner kronor.
Illustration: Locum/Carlstedt arkitekter/CF Møller (bilden motsvarar inte exakt byggnadens slutliga utformning)

Den nya vårdbyggnaden, byggnad 61, ingår som en del av den långsiktiga planen för modernisering av vårdavdelningar och mottagningar vid Danderyds sjukhus. Målsättningen är att skapa en flexibel vårdbyggnad där verksamhetsinnehåll över tid ska kunna förändras utan att kräva större ombyggnationer.

Byggnaden om 33 900 kvadratmeter och 14 våningar placeras direkt väster om akutvårdsbyggnaden och får en helikopterflygplats på taket. Vårdbyggnaden kommer att inrymma totalt 170 vårdplatser och 12 IMA-platser. Det kommer också finnas mottagningsverksamhet för akutvård, kirurgi, endoskopi, ortopedi, njurcentrum samt inskrivning och stödfunktioner till akutvårdsbyggnaden.

– När Locum utvecklar Danderyds sjukhus i Stockholm är det glädjande att Kungsmontage får förtroendet. Byggnaden kräver specialanpassningar och tunga installationer där vår bredd och erfarenhet av att bygga sjukhus kommer väl till pass, säger Christer Bjelkert, VD för Kungmontage Byggentreprenad.

Uppdraget är en utförandeentreprenad med byggstart i juli 2022. Arbetets förväntas vara färdigställt till sommaren 2024.

Om Kungsmontage Byggentreprenad:

Kungsmontage Byggentreprenad erbjuder heltäckande tjänster inom byggsektorn, allt från styrning av stora byggentreprenader till hyresgästanpassningar. Bolaget arbetar med såväl kommersiella fastigheter för handel, kontor och industri, som offentliga lokaler och bostäder. Uppdragsgivarna är främst större bygg- och fastighetsutvecklingsföretag, kommuner och projektutvecklingsföretag i Storstockholm.

Kungsmontage Byggentreprenad ingår i Kungsvåningens koncern som även äger, utvecklar och förvaltar egna kommersiella fastigheter och bostäder i systerbolaget Kungsvåningen Förvaltning.

Bilder

Om Kungsmontage Byggentreprenad: