Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.

Forskning i Labbet på BSSC.

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Målet är att skapa ett pedagogiskt centrum i världsklass för skolan, ge besökare en inblick i hur Östersjön mår under ytan – och förmedla vad vi alla kan göra åt problemen.

Kunskapsrådet är garanten för att allt som förmedlas har sin grund i forskning och fakta, och att förmedlingen uppdateras i takt med att forskningen går framåt. Tina Elfwing är föreståndare på Stockholms universitets Östersjöcentrum och är en av de forskare som sitter med i rådet.

– Kunskapsrådets uppgift är att se till att det som berättas i Östersjöhuset är korrekt och aktuellt. Vi har jobbat med innehållet i utställningarna som kommer att finnas på plats när huset öppnas, men vi har också ett långsiktigt ansvar för att uppdatera utställningarna.

– Vi har varit väldigt engagerade i arbetet med utställningarna. Det har varit många möten och många experter inblandade. I kunskapsrådet sitter personer som representerar de två lärosätena men de är i sig ingångar till lärosätena som helhet. Så från Stockholms universitet har långt fler experter varit involverade än de som sitter i rådet.

– Det är spännande att vi har ett långsiktigt uppdrag från våra rektorer att stödja Skansen och uppdatera utställningarna i takt med att ny kunskap kommer från forskningen. Vi är också tacksamma över att vi har den här möjligheten att föra fram ny forskning om Östersjön på en så´n här fantastisk plattform. Det är något universiteten inte så ofta får möjlighet att delta i, så det är en oerhörd förmån.

– En annan positiv utveckling som jag har noterat i kunskapsrådet är att det har inneburit spännande vetenskapliga samtal mellan Stockholm universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet. Jag är helt övertygad om att förutom vårt samarbete på Skansen så kommer det här att kunna utvecklas till forskningssamarbeten.

–Det kommer att betyda mycket att universiteten får möjlighet att bidra till dagar med fördjupade studier kring Östersjön för de olika klasserna som kommer.

Baltic Sea Science Center invigs 11 april 2019 och öppnar för allmänheten den 12 april.

Forskning i Labbet på BSSC.
Tina Elfwing, föreståndare för Östersjöcentrum.

Temadagar om Östersjön på Skansen - träffa Östersjöexperter 26 - 29 september19.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hur vet vi hur Östersjön mår och varför? Experter och forskare från Sveriges lantbruksuniversitet och Stockholms universitet finns på Baltic Sea Science Center på temadagar den 26 - 29 september som riktar sig både till skola och allmänhet. De kommer bland annat att berätta om: Hur gammal är en fisk och varför en fisk ser ut som den gör? Hur kan vi få reda på mer om livet nere på botten? Vad finns i en vattendroppe? Vad växer under ytan? Hur mår Östersjön och varför?

Yvonne Nordlind ny marknads- och kommunikationschef på Skansen11.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Yvonne Nordlind har tillträtt som ny chef för Marknads- och kommunikationsavdelningen på Skansen och ingår i Skansens ledningsgrupp. Yvonne kommer närmast från Barncancerfonden och har lång erfarenhet som kommunikations- och marknadschef från både ideell sektor och internationella storföretag. Som Skansens marknads- och kommunikationschef kommer Yvonne att leda marknadsteamet och fortsätta stärka Skansen som ett friluftsmuseum i världsklass.