KVALITETSSLÄPP FRÅN DOMAINE LAROCHE CHABLIS PREMIER CRU LES MONTMAINS 2018

Det här är vinet för dig som älskar Chablis och hänger på låset vid de exklusivare Systembolags släppen. Den 24 juni landar 3000 flaskor av den här pärlan DOMAINE LAROCHE CHABLIS PREMIER CRU LES MONTMAINS 2018 på systembolagets tillfälliga sortiment. Artikelnummer 96146 och kostar 309 kronor

Premier Cru Les Montmains som ligger på Serein flodens vänstra sida står för en varm generös stil av Premier Cru i Chablis. Vinet är ljust gul och har en doft av komplexa och aromatiska toner av mogna citrusfrukter, nötighet och diskret fat. Smaken är stor med en yppig friskhet och fruktig aromatisk charm. Den har inbjudande inslag av mandarin-, apelsin- och limesorbet, limeblommor, litet brynt smör, en aning fat och en antydan till havets saltstänkta klippor. Vinet har en underbar struktur med finstämda mineraltoner. Livfullt, generös och friskt med både djup, längd och finess.
Till vinet servaras med fördel lite mer sofistikerade rätter och råvaror så som halstrade pilgrimsmusslor med lime eller ostron naturell, gratinerade havskräftor, sole meunière, kallrökt lax, grillad havsabborre eller varför inte till en pizza bianco med hjärtmusslor.

Skörd, datum, metod och avkastning: Sommaren 2018 var torr med temperaturer över det normala (> 37C). Véraison skedde 8 dagar tidigare än 2017. Skörden skedde 30-31 augusti 2018 under perfekta väderförhållande. 7 500 flaskor producerades av årgång 2018 varav 3000 kommer till Sverige.

Hela druvklasar pressades i en pneumatisk press och den nypressade musten vilade 12-14 timmar i speciellt designade, vida ståltankar vid 12-15C. Denna process gör att man kan hålla sig till låga halter sulfiter. Alkoholjäsningen sker delvis på ekfat och i ståltankar under 2-3 veckor vid 17C. Efter den malolaktiska jäsningen lagras 70% av det unga vinet på fat under 5 månader (resten i ståltankar) innan den slutgiltiga blenden. Därefter lagras vinet ytterligare 7 månader på sin jästfällning innan buteljering.

70% av vinet lagras på 228-liter stora ekfat av franskt ursprung under 5 månader. Faten är mellan 1 till 6 år gamla.

Laroche är en av de mest ansedda producenter i Chablis och personifierar Chablis ut till fingerspetsarna. De tilldelades bland annat IWSC-trofén för Best French Wine Producer of the Year 2014. Egendomen grundades år 1850 och i den traditionsbundna appellationen Chablis utmärker sig Domaine Laroche som en dynamisk och progressiv producent som exempelvis var först med att använda skruvkapsyl för Chablisviner. Domaine Laroche är en stor aktör i regionen (dvs att de äger mycket mark i Premiers och Grands Crus-lägen). De jobbar aktivt med hållbar utveckling och odling. De är certifierade "Haute Valeur Environnementale" som garanterar att producenten jobbar enligt principerna för hållbar odling säger Chefsvinmakare Gregory Viennois.

Detta vin är vegan-certifierad och certifierad Haute Valeur Environnementale (nivå 3, den högsta) sedan 2016.

För mer information kontakta Elizabeth Pezon, Produktchef Spring Wine & Spirits, elizabeth.pezon@springwine.se